5.3 C
București
miercuri, decembrie 6, 2023

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte

Date:

Share post:

la 22 august 1902, la Detroit a fost înființată una dintre cele mai vechi companii auto existente. Ne reamintim momentele importante ale biografiei sale răsfoind fotografii ale unor Cadillac-uri experimentale.

zonia.ro

1927 Cadillac LaSalle

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1927 Cadillac LaSalle. Cadillac

La începutul secolului al XX-lea, conceptul de concept car nu exista încă, iar prima mașină care a fost numită astfel (cunoscută și ca fiind unul dintre primele concepte auto din lume) s-a născut în anul aniversar de un sfert de secol al mărcii care poartă numele fondatorului Detroit. Fondatorul Cadillac a fost, după cum știți, inginerul Henry Leland, un susținător al preciziei, standardizării și unificării – datorită lui, marca a dobândit rapid o reputație impecabilă de a produce mașini de primă clasă.

Dar până în 1927, Leland părăsise demult compania, care a devenit parte a General Motors Corporation, și a fondat nu mai puțin faimoasa marcă Lincoln, iar Cadillac-ul a trecut de la simple cărucioare cu motoare cu un singur cilindru la mașini de prestigiu cu o caroserie închisă, complet metalică, demaror electric și un motor puternic cu 8 și 12 cilindri.

În ceea ce privește prototipul din 1927, acesta a fost conceput ca fiind primul născut al unei noi mărci, care urma să fie poziționată în ierarhia General Motors între Cadillac și marca mai democratică Buick.

organicsfood.ro

Nu a fost un succes până la urmă, deși a fost în producție pentru o vreme, dar se spune că Cadillac LaSalle a fost prima mașină din lume care a fost proiectată de un designer profesionist.

Harley Earle, care mai târziu a devenit șeful diviziei de artă și culoare, a fost invitat să preia acest rol și să dezvolte stilul viitoarelor modele pentru întregul concern.

1933 Cadillac Aerodynamic Coupe

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1933 Cadillac Aerodynamic Coupe.

Mașina de prezentare construită pentru Expoziția Mondială de la Chicago din 1933 a fost remarcabilă nu numai prin design, ci și prin dimensiuni. Modelul cu două uși și un ampatament de aproximativ patru metri era echipat cu primul motor V16 produs în serie din lume, introdus în 1930.

CITEȘTE ȘI
Cum reduceți la minimum șansele de a avea probleme electrice majore la mașină

Puțin mai devreme, Cadillac, de asemenea primul din lume, stăpânise producția de cutii de viteze complet sincronizate, deși nu venise încă vremea “automatelor”. Marea Depresiune a dus la prăbușirea vânzărilor, iar mașina de lux a fost concepută pentru a alimenta interesul publicului înstărit pentru mașinile de lux.

1954 Cadillac El Camino

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1954 Cadillac El Camino. Cadillac

În anii postbelici, conceptul de Dream Car a devenit un lucru obișnuit pentru americani, la fel ca și expoziția anuală Motorama, unde aceleași Dream Cars erau expuse în număr mare. Unul dintre cele mai notabile exponate de la salonul din 1954 a fost un concept numit după faimoasa pistă californiană, care simboliza evoluția așa-numitului baroc din Detroit într-un stil aerospațial. Aripioare de coadă cu imitații de turbine, parbriz panoramic, “colți” pe bara de protecție sub forma unui glonț – multe dintre aceste elemente au fost deja folosite în modelul de serie Cadillac, iar unele și-au găsit împlinirea în anii următori.

În ceea ce privește aspectele tehnice, sistemul de climatizare automată și aerul condiționat au intrat de mult timp în uz, iar în 1953, exista chiar un fel de faruri adaptive cu întrerupere automată a luminii de întâlnire în fața mașinilor care se apropie.

1965 Cadillac Eldorado Fastback

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1965 Cadillac Eldorado Fastback.

Una dintre primele lucrări ale noului șef de design Bill Mitchell a fost un extravagant vehicul cu două locuri, cu un nas lung care ascundea motorul cu 16 cilindri. Nu a existat un motor propriu-zis, conceptul testând doar un nou stil, cu margini pronunțate și suprafețe aproape plate, aproape fără decorațiuni cromate. Unele elemente ale acestui stil au fost împrumutate de coupe-ul de serie Cadillac Eldorado din 1967, care a trecut la o configurație revoluționară a tracțiunii față la acea vreme, împreună cu alte modele General Motors.

1985 Cadillac Cimarron

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1985 Cadillac Cimarron. Cadillac

Unificarea a servit un serviciu prost: ideea de a crea un fel de Baby-Cadillac, în 1981 a fost lansat pe piață un sedan compact Cimarron, care este de fapt un Opel Ascona “îmbrăcat”. Automobilul cu tracțiune față și motor de bază cu patru cilindri nu a avut un mare succes, dar platforma sa a fost utilă pentru un show-car cu același nume, realizat cu o bună doză de umor.

CITEȘTE ȘI
Cumpărarea anvelopelor de iarnă: trei trucuri

Automobilul cu acoperiș deschis avea două cabinele separate în față și în spate, fiecare cu propriul parbriz, după modelul modelelor din anii 1930. Ambele compartimente aveau console cu televizoare, iar volanul avea un butuc fix și butoane de control al telefonului mobil.

1999 Cadillac Evoq

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
1999 Cadillac Evoq.

Strategia eșuată a lui Cimarron a fost continuată de Cadillac Catera, unificată cu sedanul Opel Omega, dar la sfârșitul secolului XX, marca a ajuns să aibă nevoie de un restart. S-a pus din nou accentul pe configurația clasică cu tracțiune spate, iar tânărul designer Kip Vasenko, un descendent al unor ruși, a creat o nouă identitate corporativă pentru Razor Blade.

El a fost întruchipat pentru prima dată în roadsterul conceptual cu două locuri Evoq, care mai târziu a devenit Cadillac XLR de serie, care a marcat tranziția de la numele propriu al modelelor la indicii de litere. Primul model “impersonal”, însă, a fost sedanul compact CTS, tot cu tracțiune spate și în același stil “ascuțit”.

2003 Cadillac Sixteen

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
cadillac Sixteen 2003.

Cadillac și-a sărbătorit centenarul cu spectaculosul supercar Cien, iar un an mai târziu, a fost dezvăluit un concept și mai impunător, cu numele revelator de Sixteen. Lansarea sa a coincis cu cea de-a 70-a aniversare a modelului Aerodynamic Coupe menționat mai sus, dar mașina avea o lungime de aproximativ 5,7 m și portiere spate mascate, unele elemente de design citând modelele ulterioare.

Se pretindea că motorul era ciclopian, un V16 de 13,6 litri cu o capacitate de 1.000 CP, iar viteza maximă (estimată, desigur) urma să fie de 200 mph, adică peste 320 km/h. Cu toate acestea, evenimentul mult mai important al anului 2003 a fost premiera Cadillac SRX, primul crossover de serie al mărcii premium.

cadillac Lyriq 2020

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
cadillac Lyriq 2020.

Conceptul crossover dezvăluit în urmă cu doi ani a fost o altă piatră de hotar în biografia Cadillac. Lyriq a intrat în producție într-o formă aproape neschimbată, devenind prima mașină electrică a mărcii construită pe platforma modulară GM Ultium.

CITEȘTE ȘI
Honda Civic: 50 de ani de compromis

La fel ca majoritatea mărcilor premium, Cadillac se îndreaptă spre electrificarea completă, deși în gama de modele încă sunt prezente și sedanurile rapide cu un imens “opt” sub capotă, precum și SUV-ul cu cadru Escalade. Cu toate acestea, Cadillac nu a mai avut de mult timp motoare cu 16 cilindri, deși este posibil ca în 2033, când va trece febra electrică, o astfel de unitate să apară din nou în vreun concept car.

Citește și asta…

Cadillac: 120 de ani de istorie în concepte Autoturisme
viataverdeviu.ro
drmax.ro/

Articole conexe

Cât durează bujiile incandescente și când trebuie înlocuite?

Bujiile incandescente sunt ca bujiile, dar pentru motoarele diesel. Cât timp durează bujiile incandescente, de ce tip aveți...

Cum să cureți interiorul parbrizului auto

În acest articol vei afla cum să cureți interiorul parbrizului auto în mod eficient, folosind produse simple și accesibile. Vei descoperi și câteva sfaturi practice pentru a preveni apariția de urme sau zgârieturi pe parbriz.

Pot fi alimentate mașinile cu ulei vegetal de prăjit?

Pot fi alimentate mașinile cu ulei vegetal de prăjit? La 22 noiembrie, Senatul francez a permis cetățenilor francezi să folosească uleiul vegetal de prăjit ca și combustibil pentru mașini.

Tot ce trebuie să știi despre repararea a parbrizului

Aveți un sentiment de șoc atunci când vă dați seama că parbrizul mașinii dvs. s-a fisurat. În cazul...

Honda Civic: 50 de ani de compromis

Unul dintre cele mai populare modele Honda Civic, și-a sărbătorit aniversarea de jumătate de secol. Popularitatea sa se datorează în mare parte faptului că nu era o Honda obișnuită.

Cum se reglează oglinzile în mașină pentru a conduce în siguranță

Descoperă cum să îți reglezi corect oglinzile în mașină pentru a conduce în siguranță. Reglarea oglinzilor este un aspect crucial pentru a evita accidentele rutiere. Citește acum și asigură-te că ai toată vizibilitatea de care ai nevoie!

Cum să-ți Pregătești Mașina pentru Toamnă: Ghid Complet pentru Siguranță și Performanță

Pregătește-ți mașina pentru sezonul de toamnă cu aceste sfaturi esențiale. Află cum să îți menții vehiculul în formă optimă în fața fluctuațiilor de temperatură și condițiilor meteo capricioase.

Cum să amenajăm corect un loc de dormit în mașină pentru o noapte

Învață cum să amenajezi cu ușurință un loc de dormit confortabil în mașină folosind saltele gonflabile, rabaterea banchetelor sau construirea unui pat suspendat. Tot ce trebuie să știi pentru o noapte odihnitoare în autoturism.