În ajunul iernii, este timpul să aveți grijă de sănătatea bateriei și, dacă este necesar, să o înlocuiți. Care sunt capcanele aici?
1. Trei litere
Puțini oameni se gândesc la ce înseamnă abrevierea bateriei în sine, iar majoritatea proprietarilor de mașini preferă să o numească pur și simplu baterie. Nu este o mare greșeală în acest lucru, dar, de fapt, o baterie obișnuită de 12 volți este formată din șase baterii (colocvial – bancuri), interconectate în serie.
Strict vorbind, nu orice baterie este o baterie, adică o baterie acidă reîncărcabilă, deoarece există și baterii alcaline, dar ponderea lor este atât de mică încât poate fi neglijată.
Apropo, există și alte abrevieri de trei litere, foarte populare în ultima vreme. De exemplu, AGM (Absorbent Glass Mat) este un tip de baterie utilizat în principal la mașinile echipate cu sisteme “Start-stop”.
În astfel de baterii, același acid nu se află în stare lichidă, ci impregnează un fel de burete realizat din material compozit. Principalele avantaje ale bateriilor AGM sunt rezistența la descărcări profunde, capacitatea de a da și de a primi rapid o încărcare, iar principalul dezavantaj este costul ridicat.
Destul de populare sunt bateriile de tipul EFB (Enhanced Flooded Battery), care reprezintă o opțiune intermediară atât ca preț, cât și ca design. În ele se toarnă un electrolit lichid, ca în cazul bateriilor convenționale, dar separatorul are o structură mai complexă, iar materialul electrodului are o compoziție ușor diferită.
Acestea nu trebuie confundate cu așa-numitele baterii de calciu, în care metalul menționat este utilizat ca agent de aliere în compoziția electrozilor de plumb. Astfel de baterii, de regulă, nu necesită întreținere, deoarece electrolitul din ele nu fierbe.

2. Interschimbabilitate
O concepție greșită adânc înrădăcinată este aceea că nu se poate pune pe o mașină o baterie de capacitate mai mare decât cea standard. De fapt, acest lucru nu amenință nici o subîncărcare (bineînțeles, cu un generator în stare de funcționare), nici defectarea starterului.
O baterie “mare” vă permite într-adevăr să rotiți mai mult timp demarorul, expunându-l la sarcini sporite, dar astfel de temeri au fost justificate doar pentru unele mașini lansate la mijlocul secolului trecut.
De asemenea, nu este adevărat că o baterie de tip AGM nu poate fi pusă pe o mașină veche. Nu poate fi niciun rău din acest lucru, dar nu va exista niciun beneficiu deosebit: la caracteristici egale, bateriile vor funcționa la fel, o baterie avansată de 45 de amperi-oră nu va înlocui o baterie mai simplă, dar de 75 de amperi.
O baterie AGM va dura cu siguranță mai mult, dar nu atât cât este mai scumpă decât cea obișnuită. Dar puteți pune o baterie “old-mode”, chiar și una foarte puternică, în locul unei AGM doar în ultimă instanță: va funcționa, dar durata de viață va fi redusă de la 4-5 ani la câteva luni.
Apropo, despre resursă: atunci când alegeți o baterie convențională, pe lângă cost, capacitate, dimensiuni și polaritate, merită să luați în considerare și masa acesteia. Unii producători oferă baterii la prețuri foarte atractive, dar ei înșiși economisesc asupra numărului de plăci de plumb, ceea ce poate avea un impact extrem de negativ asupra duratei de viață.
Prin urmare, comparând două baterii de dimensiuni, tip și capacitate similare, este mai bine să dați preferință uneia mai grele.

Cum să pregătiți bateria auto pentru vremea rece.
3. Iarna este o perioadă dificilă pentru baterie
Iarna este o perioadă dificilă pentru baterie, dar nu pentru că aceasta se descarcă în frig. Când temperatura scade, toate reacțiile chimice încetinesc, astfel că, la o mașină în picioare, bateria își pierde încărcătura chiar mai încet iarna decât vara.
Un alt lucru este că acest lucru crește semnificativ rezistența internă, iar bateria este mult mai rău atât dă o sarcină, cât și o primește. Nu e de mirare că proprietarii de mașini în vârstă, în înghețuri severe, scot bateriile și le păstrează înainte de călătorie într-un loc cald, iar bateriile “pe jumătate vii” pot fi adesea resuscitate prin scufundarea lor timp de câteva ore în apă caldă (desigur, nu în întregime).
Din motivele descrise, o baterie rece, la pornirea motorului, practic nu este încărcată de generator până când nu se încălzește. Dar ea trebuie să alimenteze farurile, sistemul de climatizare, tot felul de încălzitoare, încărcarea smartphone-urilor etc.
Cel mai dăunător pentru baterie este modul “zdrențăros”: o pornire la rece – o călătorie scurtă – o parcare lungă, când bateria abia încălzită are timp să se răcească – și iar o ia de la capăt. Staționarea îndelungată în ambuteiaje nu este deosebit de utilă, deși la mașinile moderne electronica recunoaște descărcarea și menține turația motorului la ralanti la un nivel suficient pentru funcționarea eficientă a generatorului. Cu toate acestea, nu va fi de prisos să aveți atât o carcasă termoizolantă pentru baterie, cât și un încărcător, mai ales dacă în această toamnă ați decis să amânați înlocuirea bateriei.
Citește și asta…
- Metode eficiente de reducere a consumului de combustibil pentru șoferiReducerea consumului de combustibil poate fi simplă. Acest ghid oferă metode eficiente pentru economisirea combustibilului și îmbunătățirea performanței motorului. Încearcă acum și vezi diferența!
- Vrei să-ți ia motorul la prima pornire? Află cum să alegi bateria potrivită pentru mașina taAlegerea bateriei auto potrivite poate părea dificilă cu atâtea opțiuni pe piață. Dar o baterie de calitate inferioră îți poate lăsa mașina blocată chiar pe marginea drumului. Nu risca! Află în acest ghid complet cum să cumperi o baterie care pornește motorul rapid și funcționează fiabil ani la rând.
- Cum să conduci în siguranță toamna? 10 trucuri folositoare pentru șoferi pentru toate situațiile de pe șoseaToamna vine cu provocări pentru șoferi: geamuri aburite, ploi, frunze alunecoase. Află 10 sfaturi practice testate pentru a depăși obstacolele de pe șosea: cum previi somnul sau treci prin bălți. Condu în siguranță în orice condiții cu aceste trucuri simple dar eficiente.
- Cum să-ți Pregătești Mașina pentru Toamnă: Ghid Complet pentru Siguranță și PerformanțăPregătește-ți mașina pentru sezonul de toamnă cu aceste sfaturi esențiale. Află cum să îți menții vehiculul în formă optimă în fața fluctuațiilor de temperatură și condițiilor meteo capricioase.
- Cum să conduci pe ploaie. 7 Sfaturi utile pentru șoferiÎnvăță cum să conduci pe ploaie și drumuri inundate cu 7 sfaturi practice. De la evitarea hidroplanării până la mentenanța corespunzătoare, te ghidăm pas cu pas pentru o călătorie în siguranță.