Ultima actualizare: 2 august 2024
Teroristii din Yemen au inceput sa atace nu doar tinte militare, ci si nave comerciale ce trec prin Marea Rosie folosind rachete. Din cauza tensiunilor crescute, vapoarele sunt nevoite sa schimbe rutele, ceea ce inseamna costuri mai mari de combustibil si transport. Pana la urma, noi toti vom simti impactul in buzunare. In plus, rebelii Houthi au adaugat o noua arma in arsenalul lor: un submarin fara pilot, astfel amenintand si mai mult lanturile de aprovizionare la nivel mondial.
Navele comerciale transporta bunuri esentiale pentru economia globala
Marea Rosie este o ruta vitala pentru comertul international, 30% din traficul mondial de containere trecand pe acolo inainte de escaladarea tensiunilor. Este vorba despre alimente, imbracaminte si o gama larga de produse de larg consum pe care le gasim in magazine.
„Nu exista transport maritim, nu exista shopping”, spune expertul in securitate maritima Dr. Ian Rby.
Cargoboturile si petrolierele inca mai folosesc ruta prin Marea Rosie, insa marfurile cu valoare adaugata mare au inceput sa ocoleasca Africa pe rute mult mai lungi. Astfel, s-a inregistrat o crestere de 130% a traficului in zona Capului Bunei Sperante. Porturile africane sunt si ele suprasolicitate.
Care sunt consecintele pentru economia globala?
- Costuri logistice mai mari – companiile de transport maritim trebuie sa suporte cheltuieli crescute cu combustibilul si echipajele pentru rutele alternative. Aceste costuri vor fi transferate catre consumatori.
- Intarzieri in livrari – o calatorie in jurul Africii dureaza cu pana la 3 saptamani mai mult decat pe ruta clasica prin Marea Rosie. Produsele vor ajunge mai greu pe rafturile magazinelor.
- Noi puncte de blocaj – stramtoarea Capului Bunei Sperante devine un alt posibil punct de congestionare pentru transporturi.
- Nesiguranta sporita – creste riscul de piraterie sau accidente in noile zone tranzitate de vasele comerciale.
Singurul castigator pare sa fie China, ale carei porturi devin rute alternative viabile pentru transportatori.
Intre timp Egiptul, cea mai afectata tara, estimeaza pierderi de peste 50 miliarde dolari anual din taxele de tranzit pe canalul Suez. Economia sa ar putea intra in colaps.
Rebeliile Houthi intensifica atacurile
Gruparea rebela Houthi, sustinuta de Iran, cauta sa provoace un „roi tactic” pentru apararea aliatilor americani din zona. Ei ar putea declansa un atac multi-dimensional simultan care sa copleseasca capacitatea de reactie a navelor militare.
„Folosirea de submarine fara pilot ar trebui sa ne ingrijoreze pe toti”, avertizeaza analistul militar M.C. McCoy.
Houthii incearca si sa vizeze cablurile submarine de internet ce trec pe sub Marea Rosie, acestea asigurand o treime din traficul global de date.
Ce pot face fortele militare pentru a proteja transporturile?
Potrivit lui McCoy, coalitia ar trebui sa intrerupa fluxul de arme iraniene ce ajunge in Yemen si sa vizeze bazele de lansare Houthi de pe teritoriul yemenit:
- Distrugerea depozitelor de rachete si a rampelor de lansare
- Limitarea accesului rebelilor la tehnologii avansate furnizate de Iran
- Securizarea apelor din Marea Rosie cu ajutorul distrugatoarelor si avioanelor militare
In ciuda eforturilor, consecintele acestui razboi global se fac tot mai simtite, chiar si in departata America. Preturile cresc, iar bunurile ajung mai greu la raft. Ramane de vazut cat va mai continua escaladarea violentelor si ce efect va avea in cele din urma asupra cetatenilor obisnuiti.