Ultima actualizare: 5 ianuarie 2025
În lumea auto de astăzi, există multe păreri contradictorii despre schimbarea uleiului de motor. Producătorii de uleiuri susțin că mașina poate merge fără probleme și aproape fără uzură până la 15.000 km (uneori chiar până la 18.000 km). Pe de altă parte, fabricanții de automobile recomandă insistent schimbarea uleiului nu mai târziu de 12.000 km. Iar mecanicii auto spun că uleiul de motor trebuie schimbat după 7.000-8.000 km.
Ce spun proprietarii grijulii despre schimbarea uleiului
Cei mai precauți proprietari de mașini schimbă uleiul la fiecare 5.000-6.000 km. Logica lor este simplă – uleiul cumpărat din reprezentanță poate fi contrafăcut în proporție de 90%. Astfel, deși vor cheltui mai mulți bani, proprietarul are certitudinea că motorul nu va fi deteriorat din cauza unui ulei de proastă calitate.
Service-urile auto urmează aceeași logică, profitând totodată să câștige bani din vânzarea uleiurilor, care poate nu sunt contrafăcute, dar nici nu sunt de cea mai bună calitate.
O altă opțiune, cea mai puțin recomandată, este să urmezi sfaturile vânzătorilor de ulei sau reclamele producătorilor de pe ambalaj. Orice ar spune ei, inclusiv din propria experiență, mai bine ignoră aceste „povești”. Singura confirmare reală a calității uleiului poate fi doar un document, rezultatele unui test de laborator sau recomandarea unei persoane de încredere.
O metodă mai precisă de măsurare
Există și varianta de a număra nu kilometrii parcurși, ci orele de funcționare ale motorului. Este o abordare corectă în principiu, dar deocamdată pare SF. Niciun producător auto nu a instalat pe bord un contor care să ia în calcul temperatura uleiului, turațiile și sarcina motorului, așa cum se întâmplă la avioane. Dar tehnica aviatică funcționează diferit și avioanele nu stau în ambuteiaje, așa că această idee trebuie amânată.
Atunci când este momentul potrivit să schimbi uleiul? Poate vă va surprinde, dar soluția cu adevărat corectă este schimbarea la 15.000 km, plus-minus 1.000 km. Și cel mai important – trebuie să folosești ulei original de calitate, recomandat de producătorul mașinii în manualul de utilizare, nu de pe internet.
Să analizăm situația în detaliu
Variantele cu turnarea primului ulei găsit și schimbarea lui după 2-3.000 km sunt excluse din start. Asemenea experimente erau permise poate la vechile motoare sovietice Lada și Moskvich, dar la mașinile moderne poți „bloca motorul” după primii kilometri.
Cei care schimbă uleiul la 6.000-8.000 km și folosesc ulei „aproape” de calitate fac un „deserviciu” motorului. O astfel de lubrifiere doar reduce ușor uzura pistoanelor și în același timp crește cantitatea de murdărie din sistem, dar mai ales – blochează tractul și canalele cu pelicule vâscoase și greu solubile.
Cum funcționează un ulei de calitate real:
- Chiar dacă motorul este spălat la service înainte de schimbare pentru a îndepărta murdăria și peliculele, acest lucru se face mai mult pentru liniștea proprietarului
- Spălarea sistemului de lubrifiere este un proces extrem de complex și foarte îndelungat
- De aceea, producătorii de uleiuri de motor premium (francezii sunt printre cei mai buni) au renunțat de mult să recomande spălarea motoarelor
- În schimb, în compoziția uleiului de motor sunt adăugați aditivi speciali de curățare cu acțiune prelungită
Acești aditivi de curățare îndepărtează peliculele de lac și polibutilen în aproximativ șase luni de utilizare sau după 5.000-6.000 km. Toată această mizerie este colectată și adsorbită în filtru. Ar fi bine să schimbi și filtrul de ulei la 4.000-5.000 km, dar multora le e lene să o facă.
În perioada dintre 6.000 și 10.000 km, pe suprafața palierelor arborelui cotit și a blocului motor se formează noi pelicule. Acestea au rol de lubrifiant solid și permit cuzineților să funcționeze la temperaturi ridicate ale uleiului sau la pornirea „pe uscat” a motorului, de exemplu iarna. Uneori formarea acestor pelicule protectoare foarte subțiri se termină mai repede, alteori durează mai mult, totul depinde de construcția motorului.
Până la următoarea schimbare de ulei mai rămân în medie 5.000-8.000 km. În acest interval motorul funcționează sigur și stabil. Bineînțeles, în același timp uleiul începe să se degradeze, peliculele se transformă în substanțe solide asemănătoare unui ulei de in vechi de 100 de ani. De aceea, trebuie să urmărești scăderea presiunii uleiului și să fii pregătit să-l schimbi cu unul nou dacă observi probleme.
Până la 5.000 km și după 12.000 km poți schimba filtrele chiar și zilnic, dar în acest interval (5.000-12.000 km) mai bine te abții de la schimbare.
Mulțumesc că ai citit până la final! Nu uita să dai like – drum bun tuturor!
Sursa imaginii: Telegram
Etichete: schimbare ulei motor, întreținere auto, service auto, ulei original, filtre auto, sfaturi auto