Iarna și-a intrat în sfârșit în drepturi, deși deocamdată fără geruri puternice. Dar acestea se apropie cu pași repezi. Acest lucru înseamnă că șoferii vor trebui să-și amintească din nou că mașina trebuie încălzită înainte de plecare. Cu toate acestea, această măsură nu ajută întotdeauna – uneori, oricât ai încălzi-o, mașina tot nu pornește. Pentru a evita problema unei mașini „moarte”, am pregătit acest material cu informații esențiale.
Ce se întâmplă când bateria este descărcată
Una dintre cele mai frecvente cauze pentru care mașina nu pornește pe timp de iarnă este bateria descărcată. Acest lucru este valabil mai ales pentru bateriile care au deja câțiva ani de utilizare. Dacă nivelul de încărcare este sub 30%, pornirea mașinii va fi problematică. În acest caz, bateria poate să nu furnizeze suficient curent pentru a porni motorul.
Există câteva metode de „resuscitare” a unei mașini cu bateria descărcată:
- Pornirea asistată de la o altă mașină (cunoscută și ca „împrumutarea de curent”). Este important ca ambele vehicule să folosească același tip de combustibil și să aibă baterii de aceeași putere. Ca „donator” poate fi folosită fie o altă mașină, fie o baterie separată.
- Utilizarea unui dispozitiv de pornire conectat direct la baterie.
- Dacă nu sunt alte mașini în apropiere și vehiculul are cutie de viteze manuală, se poate încerca pornirea prin împingere. Pentru aceasta este nevoie de un ajutor care să poată împinge mașina.
Cum verificăm bujiile când mașina nu pornește
O altă cauză a imposibilității de pornire a motorului poate fi înecarea bujiilor. După încercări lungi și nereușite de a porni mașina, bujiile se pot îneca. În acest caz, experții recomandă să:
- Apăsați pedala de accelerație
- Acționați demarorul timp de 10 secunde
- Acest lucru va ajuta la întreruperea alimentării cu combustibil și la purjarea bujiilor cu aer
- Apoi trebuie să lăsați timp benzinei să se scurgă
Dacă această metodă nu funcționează, trebuie să deșurubați bujiile și să le verificați dacă au depuneri. Dacă există depuneri, acestea trebuie curățate, iar bujiile uscate cu un uscător de păr sau încălzite deasupra aragazului.
De ce demarorul poate fi de vină
Când răsuciți cheia în contact și auziți doar clicuri sau, dimpotrivă, doar liniște, problema poate fi la demaror. Uneori demarorul începe să funcționeze doar după câteva răsuciri ale cheii, deși bateria este încărcată. În acest caz pot exista multe cauze:
- Oxidarea contactelor
- Scurtcircuite în sistemul electric
- Uzura rulmenților și periilor
Defecțiunea demarorului se poate manifesta treptat, când începe să se învârtă cu tensiune, sau brusc. De asemenea, defecțiunea poate fi cauzată de arderea contactului intern al releului de tracțiune. În orice caz, când apar probleme cu demarorul, trebuie să mergeți la service pentru o reparație calificată.
Ce facem când uleiul e înghețat
Uleiul înghețat în motor este o altă situație neplăcută cu care se poate confrunta proprietarul mașinii. În acest caz, nu trebuie să porniți motorul. Când temperatura scade, uleiul se îngroașă, ceea ce crește rezistența la rotație a mecanismelor și supraîncarcă bateria.
Pentru a dezgheța uleiul și a restabili funcționarea motorului, puteți folosi un încălzitor. Dacă uleiul este de calitate, după încălzire puteți:
- Porni motorul și ajunge la service
- Schimba singur lubrifiantul cu o variantă mai potrivită cu indici pentru temperaturi scăzute
Ce rol are țeava de eșapament
Uneori cauza imposibilității de pornire a motorului poate fi condensul din țeava de eșapament. Gheața formată în țeavă blochează ieșirea gazelor și motorul nu pornește. Gheața poate fi îndepărtată prin simpla curățare a țevii.
Dacă gheața se află la capătul țevii:
- Încercați să o spargeți cu o șurubelniță și porniți motorul
- Bucățile de gheață rămase se vor topi
Dacă gheața este adânc în interior, singura soluție este un garaj încălzit. Înainte de a lăsa mașina acolo pentru o perioadă lungă, experții recomandă să:
- Uscați plăcuțele de frână
- Eliberați frâna de mână
Cum să ai grijă de mașină iarna
Pentru a reduce solicitarea motorului:
- Dacă nu pornește din prima sau a doua încercare, așteptați până la două minute
- Încălziți mașina cel puțin 5-10 minute înainte de drum
- Dacă mașina stă mult timp nemișcată, trebuie pornită periodic și condusă minimum 30 minute
Pericole de iarnă:
- Frigul afectează nu doar lichidele din mașină, ci și piesele, cum ar fi amortizoarele
- Evitați manevrele bruște cel puțin primele 20 minute de mers, până când sistemul se încălzește complet
Înainte de venirea gerului verificați că:
- Aveți ulei cu vâscozitate scăzută
- Bateria este în stare bună
- Bujiile funcționează corect
- Rezervorul este cel puțin pe jumătate plin
- În rezervorul de spălare parbriz folosiți antigel, nu apă simplă
Probleme frecvente la temperaturi scăzute:
- Condens în sistemul de alimentare
- Bateria nu reușește să-și refacă capacitatea
- Zăpada blochează țeava de eșapament
- Frâna de mână îngheață
Te invităm să distribui acest articol și să ne urmărești pentru mai multe sfaturi utile despre întreținerea mașinii tale pe timpul iernii!
Sursa imaginii: Freepik
Etichete: întreținere auto iarna, pornire mașină ger, baterie descărcată, bujii înghețate, demaror defect, ulei înghețat, probleme iarna