Lichidul de frână este adesea numit „ulei” pentru sistemul de frânare, deoarece în trecut se folosea frecvent un amestec de ulei și alcool. Mai exact, era vorba despre ulei de ricin și alcool butilic. Lichidele moderne sunt făcute pe bază de amestec de glicol (polieteri ai acidului boric și alți aditivi). Avantajul acestor lichide este că practic nu îngheață și fierb la temperaturi de peste 180°C.
Din păcate, orice lichid de frână are termen de valabilitate. Și da, trebuie să schimbi lichidul în funcție de parametrii săi și de solicitarea sistemului de frânare.
Cum se învechește lichidul de frână
Pe internet poți întâlni afirmația că un lichid de frână de calitate nu se deteriorează în timp. Dar aceasta este o mare eroare sau chiar un mit. De exemplu, în medie DOT 5 durează aproximativ 5 ani. Dacă folosești DOT 3 sau DOT 4, atunci termenul de valabilitate scade la 3-4 ani. Desigur, data expirării nu înseamnă că lichidul de frână va înceta imediat să funcționeze.
Este important să înțelegi problema principală – absorbția umidității. În ciuda faptului că lichidul se află într-un circuit închis, umezeala tot pătrunde în el. Și cu cât absoarbe mai multă apă, cu atât scade temperatura de fierbere. La un moment dat, frânele se pot supraîncălzi, iar lichidul vechi nu va mai putea asigura funcționarea pedalei de frână.
Poți verifica umiditatea din lichidul de frână folosind un kit special cu hârtie de turnesol. În plus, acum sunt disponibile dispozitive electronice ieftine pentru testare. Dacă indicele de umiditate depășește 3-4%, atunci lichidul trebuie schimbat urgent.
Recomandările experților pentru schimbarea lichidului
Da, dar există și alți indicatori care pot fi folosiți pentru înlocuire. De obicei, producătorul specifică termenul de valabilitate al lichidului. De exemplu, pentru compoziții moderne DOT 3 și DOT 4 – aproximativ 2-3 ani sau până la 60.000 km rulaj. Cele mai durabile sunt considerate lichidele DOT 5, care pot fi schimbate o dată la cinci ani.
Experții recomandă să acorzi atenție nu doar termenilor de valabilitate:
- Mașini sport sau condus agresiv – o dată pe an sau până la 20-30 de mii de kilometri parcurși
- Înlocuirea și repararea sistemului de frânare. Dacă schimbi etrierul sau alte componente mari, atunci este mai bine să pui lichid nou, altfel particule mari de murdărie și impurități pot pătrunde în sistem
- Dacă mașina este veche și lichidul se schimbă rar, trebuie să fii atent la înlocuire. Motivul este că tuburile și furtunurile de cauciuc se pot deteriora, iar noul lichid este întotdeauna mai agresiv
Desigur, puțini șoferi moderni vor verifica lichidul cu hârtie de turnesol. De aceea, recomand să inspectezi rezervorul, să-l deschizi și să te uiți la culoarea lichidului. Sedimentele, flocoanele sau îngroșarea sunt primele semne că lichidul trebuie schimbat.
Te invităm să împărtășești experiența ta legată de întreținerea lichidului de frână în comentarii. Ce metode folosești pentru a verifica starea lui și la ce interval îl schimbi?
Sursa imaginii: Unsplash
Etichete: lichid frână, DOT, întreținere auto, service auto, siguranță auto, mentenanță mașină