Ultima actualizare: 2 august 2024
Supapa EGR este un dispozitiv amplasat in colectorul de admisie al motoarelor cu ardere interna.. Aceasta este responsabila de reducerea gazelor poluante emise in mediul inconjurator prin canalele de evacuare. EGR este acronimul de la „Exhaust Gas Recirculation”, adica recircularea gazelor de esapament.
Primele aparitii ale acestui tip de echipament au fost inregistrate in anii 1960 in Statele Unite. Din cauza numarului tot mai mare de legi care cereau o mai mare protectie a mediului.
In Europa, primele dispozitive au inceput sa fie observate incepand cu anul 1990. In prezent, legislatia din majoritatea tarilor lumii impune producatorilor de automobile sa incorporeze acest dispozitiv.
Descrierea supapei EGR
Sarcina principala a EGR este reutilizarea gazelor emise, care reintra in motor prin colectorul de admisie; in acest fel, acestea pot fi arse din nou. Cu alte cuvinte, este un dispozitiv de reciclare a poluantilor care permite optimizarea utilizarii combustibilului..
La randul sau, circulatia de aer generata duce la o scadere a caldurii, ceea ce duce la mai putin oxid de azot. Functionarea supapei EGR este cea mai buna la turatii reduse si cand motorul este cald; cand motorul este rece, performanta sa este mai putin eficienta, deoarece este necesara o accelerare mai mare.
Ocazional, functionarea supapei poate scadea puterea produsa de masina. Prin urmare, in general dispune de mecanisme de reducere a deschiderii sale atunci cand masina isi mareste viteza..
Performanta
In cazul motoarelor diesel, eficienta reducerii oxizilor de azot este de aproximativ 50 %. 10 % din totalul de particule, 2 – 3 % din monoxidul de carbon, cu o rata maxima de reciclare de 65 %.
La motoarele pe benzina cu carburator, procentul de oxid de azot reutilizat este de aproximativ 40 % si de 3 % dioxid de carbon, cu o rata maxima de reciclare de 25 %.
La motoarele cu injectie de benzina, performanta supapei EGR depinde de tipul/modelul. Procentele acestora variaza in mod obisnuit pentru oxidul de azot intre 40 si 60 de puncte procentuale, in timp ce pentru dioxidul de carbon se estimeaza o reutilizare intre 2 si 6 %. Cu o rata maxima de reciclare de 30-50 %, in functie de caz.
Tipuri de supape EGR
In primul rand, exista supape pneumatice; acestea sunt fabricate din cauciuc sau dintr-un tip de cauciuc foarte rezistent. Ele functioneaza direct asociate cu colectorul de admisie; genereaza o amplitudine de deschidere proportionala cu presiunea de vid existenta.. Acest tip de supapa este foarte raspandit in automobilele fabricate in secolul XX.
Pe de alta parte, modelele mai noi de vehicule au, de obicei, sistemul electronic. Acestea sunt echipate cu o varietate de senzori care masoara temperatura, presiunea si turatia motorului.
Acest sistem permite ca vehiculele sa aiba o deschidere mult mai precisa in functie de recircularea necesara a aerului si o reciclare mai eficienta a gazelor cu efect de sera produse.
Sistemul de racire
Cele mai frecvente defectiuni ale supapei EGR sunt de obicei de natura electrica.. Acest tip de defectiune este aproape intotdeauna cauzat de acumularea de particule in suspensie prezente in gazele de esapament produse in timpul arderii motorului. Este o problema care se agraveaza atunci cand componentele trebuie sa functioneze la temperaturi foarte ridicate.
Din acest motiv, masinile moderne sunt adesea echipate cu mecanisme de racire. Lichidul de racire provine de la radiatorul motorului si genereaza o scadere a temperaturii.
Toate acestea au un impact asupra productiei de oxid de azot si se genereaza o concentratie mai mica de particule in suspensie. In general, calitatea aerului expulzat de vehicul este mult mai buna.
Ce se intampla cu masinile de curse?
Masinile de curse nu utilizeaza sau limiteaza supapa EGR intr-o mare masura, printre altele pentru ca au nevoie de cea mai mare eficienta posibila a combustiei. Aerul necesar pentru acest tip de explozie in interiorul motorului este proaspat, adica bogat in oxigen. Activitatea supapei, prin recircularea gazelor, face imposibil acest proces, ceea ce duce la o reducere a puterii.