Ultima actualizare: 2 august 2024
Atunci cand promoveaza o masina noua, marile companii mentioneaza cantitatea de putere ca fiind una dintre principalele calitati ale unei masini, dar ce inseamna si cum se poate verifica daca aceste cifre sunt reale?
Inca de la inceputul mecanicii de combustie, cresterea puterii a fost un obiectiv al tuturor expertilor. Cu toate acestea, cifrele care ii entuziasmeaza atat de mult pe entuziastii motoarelor depind de multe variabile iar masurarea exacta a acestora este adesea o sarcina inutila. Important este ca masinile sa fie aproape de un valoare estimata.
Cum se masoara puterea a unei masini?
S-a vorbit despre variabile: exista mai multe aspecte care sunt luate in considerare in masurarea performantelor unei masini. O masina la o temperatura exterioara de 10 °C nu va avea aceeasi putere ca o masina de aceeasi marca, an si materiale care functioneaza la 40 °C.
Aceeasi situatie apare atunci cand se analizeaza factorul altitudinii la care se desfasoara deplasarea; motoarele genereaza mai multa putere mai aproape de nivelul marii.
Aceasta inseamna ca pe parcursul unei singure calatorii, automobilul va prezenta diferite reactii la mediul inconjurator. Fiecare drum sau teren diferit solicita in mod diferit motorul; acest lucru se reflecta, de asemenea, in functiile de aer conditionat si de ventilatie electrica, printre altele.
In orice caz, exista diferite moduri de exprimare a valorilor aproximative pentru puterea unui automobil. Aceasta poate fi masurata prin „cuplu”, care reprezinta raportul dintre doi factori: forta de rotatie a arborelui motorului si numarul de rotatii ale motorului.
Site-ul forta de intoarcere este o masura denumita Newton / metru (Nm). „Turatia motorului” se refera la numarul de rotatii; aceasta se masoara, de asemenea, in unitati de timp, mai exact in rotatii pe minut (rpm). Inmultind ambele cantitati se obtine puterea motorului.
Masurarea puterii are trei variante: cal putere (CP), cai putere (hp) si kilowati (kW); acestea nu trebuie sa fie neaparat identice, iar in practica nu sunt.
Ce sunt „cal putere”, kilowati si cai putere?
Se poate intampla ca cele trei masuri sa fie confundate din cauza utilizarilor diferitelor marci, tari sau a presei insasi. Acest lucru indica faptul ca nu exista o singura modalitate de masurare putere a unei masini.
Se considera ca kilowattul (kW) ofera cea mai precisa masura a puterea a unui motor. Aceasta din punct de vedere juridic si tehnic si pentru ca aceasta masuratoare este socotita in Sistemul International de Unitati (SI), la fel ca kilogramul, secunda sau metrul.
Prin acest tip de analiza, ceea ce se masoara aici este munca de combustie interna a motorului sau, in termeni tehnici, transferul de energie in timp.
Pe de alta parte, masurarea cailor-putere (HP) a fost aplicata pentru prima data in 1782 pentru a verifica puterea locomotivelor cu aburi si a predecesorului lor, ecvideul.
Formula pe care o vedem presupune ca 1 CP ar fi echivalent cu ridicarea de catre un cal a 33 000 de kilograme de masa pe distanta de un picior de la sol timp de un minut. Acest lucru este echivalent cu 75 de kilograme de masa, un metru intr-o secunda.
In ceea ce priveste calul putere (CP), obiectivele pentru care apare aceasta formula sunt similare cu HP. Diferenta fata de acestea din urma este ca se bazeaza pe sistemul metric zecimal francez.
Criterii si cifre relative
Desi ambele masuratori sunt similare in ceea ce priveste rezultatele lor, cifra poate varia cu pana la 1,5 % intre sistemul HP si CV. Acest lucru nu reprezinta o surpriza pentru producatorii de automobile, care sunt constienti de subtilitatea acestor cifre.
Daca ne uitam la exemple din diferite parti ale lumii, asa cum in Spania puterea poate fi masurata in kW sau CP, in alte regiuni sau tari poate aparea una sau alta dintre alternative.
In cele din urma, merita sa mentionam incercarea recenta de a unifica, cel putin in unele tari din Europa, criteriile de masurare a putere in PS (in germana, cai putere). Ideea este de a face o mediere intre CP si HP prin utilizarea anumitor ajustari metrice.
Daca doriti sa raspundeti despre aspectul real al puterii masinilor comerciale, puteti spune ca, chiar daca diferentele sunt infime, in cele din urma, comparatia este intotdeauna relativa.