Ultima actualizare: 2 august 2024
Producatorul chinez de smartphone-uri Huawei a reusit in ultima perioada sa redevina liderul pietei din China, in dauna rivalului sau american Apple. Aceasta evolutie promite sa intensifice concurenta pe piata de telefoane de pe cea mai mare piata de profil din lume.
Huawei a reusit performanta gratie unor lansari strategice, precum modelul de top Mate 60 Pro 5G, dar si platformei sale software proprii HarmonyOS, menita sa inlocuiasca Android-ul dupa ce compania a fost supusa unor sanctiuni severe din partea Statelor Unite in 2019.
In plus, o loialitate ridicata a consumatorilor chinezi fata de propria marca Huawei a contribuit semnificativ la cresterea popularitatii noilor telefoane lansate. In numai doua saptamani de la inceputul acestui an, Huawei detronase deja Apple de pe prima pozitie in topul producatorilor de smartphone-uri din China, arata un raport Counterpoint Research.
Sanctiunile SUA nu au distrus complet Huawei
Desi sanctiunile impuse de Statele Unite celor de la Huawei in mai 2019 au lovit extrem de dur afacerile companiei chineze cu telefoane mobile, revenirea de care da acum dovada producatorul asiatic indica un nou inceput pentru companie.
In trecut, Statele Unite si alte tari producatoare de tehnologie au acuzat in repetate randuri Huawei ca ar coopera cu autoritatile chineze, permitand accesul Beijingului la date sensibile colectate de echipamentele de telecomunicatii ale companiei. Practic, Huawei ar fi permis Chinei sa spioneze tari precum SUA sau Marea Britanie prin intermediul infrastructurii 5G si a echipamentelor livrate de grupul chinez operatorilor de telefonie din respectivele state.
Desi acuzatiile nu au fost demonstrate cuprobe solide, au existat presiuni mari din partea Washingtonului pentru limitarea accesului Huawei pe anumite piete occidentale. Cand au aparut primele acuzatii la adresa gigantului chinez, presiunile au vizat interzicerea implicarii Huawei in dezvoltarea retelelor 5G din SUA si Marea Britanie.
Ulterior, administratia Trump a mers si mai departe, adaugand Huawei pe o lista neagra de companii considerate un risc la adresa securitatii nationale americane.
Relansarea vanzarilor de smartphone-uri Huawei
Raportul Counterpoint Research arata insa ca situatia dramatica din 2019 nu a reusit sa distruga definitiv Huawei. Situatia companiei de la un moment dat parea fara iesire, avand in vedere ca accesul la tehnologia americana si aplicatiile Google era vital pentru dezvoltarea si vanzarea smartphone-urilor.
Insa lantul de aprovizionare al Huawei in China astazi, la aproape 5 ani de cand au fost impuse sanctiunile, este astazi robust. Iar odata cu lansarea propriei platforme software HarmonyOS, Huawei a demonstrat ca poate supravietui si fara Google.
Succesul pe care compania chineza il inregistreaza astazi se datoreaza in buna parte faptului ca acesta si-a concentrat eforturile spre piata interna. Rusii nu aveau de gand sa renunte usor la un brand local, favorizat si politic in disputa dintre SUA si China.
Iar in prima parte a acestui an, dupa ce a lansat smartphone-ul Mate 60 Pro, un flagship 5G de ultima generatie echipat inclusiv cu procesoare si dezvoltat pe HarmonyOS, vanzarile Huawei in China au luat avant. La numai doua saptamani de la lansare, modelul Mate 60 Pro devenise vedeta pe piata de profil din China.
Loialitatea consumatorilor chinezi
Totusi, cercetatorii de la Counterpoint explica revenirea puternica din prezent a Huawei nu doar prin calitatea produselor, ci si prin atasamentul consumatorilor chinezi fata de propria marca autohtona.
Datele Academiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatii din China arata de altfel o crestere de 6,5% a volumului de smartphone-uri livrate in 2023 fata de anul precedent, peste 80% din totalul livrarilor venind de la producatori chinezi. Iar in trimestrul al patrulea din 2022, cresterea agresiva a unor producatori precum Xiaomi sau Honor a pus presiune pe rivalul Apple in China.
„O loialitate ridicata a consumatorilor chinezi pentru brandul local a contribuit masiv la cresterea cererii pentru noile telefoane 5G ale Huawei. Datele arata un apetit sporit al chinezilor pentru upgrade-uri, pe masura ce economia Chinei pare sa depaseasca perioada de criza”, se arata in raportul expertilor de Counterpoint Research.
Persistenta concurentei
Desi a reusit sa revina pe prima pozitie in topul producatorilor locali de smartphone-uri din China, situatia Huawei ramane totusi complicata. Concurenta ramane puternica, se arata in raport. Atat rivalul Apple, cat si producatorii locali Xiaomi, Oppo sau Vivo continua sa lanseze la randul lor modele noi, de ultima generatie.
Apple inca detine suprematia pe piata globala a telefoanelor premium. Iar in al doilea semestru din 2023, chiar daca a transferat o parte din productie in India, compania americana nu a putut egala ritmul livrarilor unor competitori precum Samsung. Acesta din urma a profitat puternic in perioada respectiva de cererea crescuta pentru smartphone-urile sale pliabile.
Ca raspuns la concurenta ridicata, Apple a fost nevoita sa apeleze la reduceri de pret inca dinaintea Anului Nou Chinezesc pentru a-si mentine cota de piata. Huawei, neavand un lant de aprovizionare la fel de flexibil precum Apple, nu si-a permis o strategie similara. Ceea ce explica in buna parte recordul de vanzari stabilit de modelul Mate 60 Pro 5G la inceputul acestui an. Ramane de vazut in ce masura poate repeta isprava pe termen mai lung, in fata unui Apple care are toate resurse sa contraatace.