Ultima actualizare: 3 ianuarie 2025
Dupa iesirea de pe piata a companiei Blue Air si reducerea activitatii operatorului national TAROM, numarul mare de jucatori pe piata aviatica din Romania a scazut semnificativ. Aceasta situatie a dus la o crestere semnificativa a preturilor biletelor de avion pentru rutele care pleaca din tara noastra.
Autoritatea de concurenta a demarat o analiza amanuntita pentru a intelege motivele cresterii considerabile a tarifelor practicate de companiile aeriene low-cost precum Wizz Air si Ryanair, dar si de catre TAROM pe anumite rute. Investigatia vizeaza modul in care operatorii aerieni stabilesc nivelul preturilor si ajusteaza dinamic tarifele, precum si eventualele disfunctionalitati ale pietei.
„Vedem efecte in piata. Faptul ca din cei patru mari actori de pe piata de aviatie din Romania Blue Air-ul a iesit, iar TAROM isi reduce activitatea, deci din patru avem vreo doi-jumatate, cred ca se simte in cresterea pretului biletelor,” a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Pentru a intelege mai bine situatia actuala, autoritatile vor analiza:
- Structura pietei serviciilor de transport aerian de calatori din Romania
- Mecanismele de functionare ale acesteia
- Cererea si oferta de pe piata
- Nivelul de transparenta in stabilirea preturilor
- Ajustarile dinamice ale tarifelor
Totodata, institutia va monitoriza evolutia pretului biletelor in perioada post-pandemica, cu scopul de a identifica eventuale practici inselatoare sau anticoncurentiale care ar putea induce consumatorii in eroare.
Ultimul ajutor de stat pentru TAROM – 95 milioane de euro
Intr-o conferinta de presa, Bogdan Chiritoiu a subliniat ca ajutorul de restructurare de 95 de milioane de euro acordat recent de Guvern reprezinta „ultimii bani pe care statul roman mai are voie sa-i dea catre TAROM”.
Acesta a explicat:
„Tarom a avut pierderi de sute de milioane de euro. Acum este intr-un program de restructurare. Primeste 100 de milioane de euro din partea statului pentru acest program de restructurare. Mare parte din bani au fost dati deja ca ajutor de salvare in pandemie. Mai primeste in jur de 40 de milioane de euro.”
Conform sefului autoritatii de concurenta, „cu acesti bani si avand planul de restructurare aprobat de Comisia Europeana, asteptarea este ca in doi ani de zile Tarom sa devina o companie profitabila”.
„Tarom trebuie sa fie o companie profitabila care traieste pe picioarele ei,” a concluzionat Chiritoiu.

Pentru a proteja interesele consumatorilor, Consiliul Concurentei isi propune sa formuleze recomandari si propuneri in vederea eliminarii practicilor inselatoare. De asemenea, in cazul in care vor fi descoperite incalcari ale legii, vor fi initiate procedurile necesare pentru sanctionarea companiilor aeriene vinovate.
Sursa imagini: Social Media
Subiecte abordate in articol: Wizz Air, Ryanair, Tarom, Consiliul Concurentei