Ultima actualizare: 2 august 2024
S-a considerat Isus pe sine insusi Dumnezeu? Raspunsul la aceasta intrebare determina opiniile a miliarde de oameni. Cei mai multi crestini vor raspunde ca da, Iisus s-a numit Dumnezeu. Cu toate acestea, evreii, musulmanii si un mic procent de crestini vor raspunde diferit. Mai mult, multi cercetatori, cum ar fi Bart Ehrman, vor spune ca Iisus nu s-a numit Dumnezeu. De ce? Raspunsul lui Bart Ehrman la aceasta intrebare este dat mai jos.
„Cred cu tarie ca Iisus nu a vorbit niciodata despre sine ca fiind Dumnezeu. O modalitate de a demonstra acest lucru este sa ne aliniem sursele de informatii despre Iisus in ordine cronologica.
Avem trei surse – Evangheliile lui Matei, Marcu si Luca. Ele sunt numite evanghelii sinoptice pentru ca coincid in multe locuri, au paralele de complot, inclusiv aceeasi formulare. Toti cercetatorii sunt de acord ca aceste evanghelii au aparut prin copiere partiala.
Cercetatorii care au studiat aceasta problema inca din secolul al XIX-lea sustin ca atat Matei, cat si Luca au avut ca sursa Evanghelia lui Marcu. Matei si Luca au copiat cuvintele lui Marcu. De asemenea, Matei si Luca au declaratii despre Iisus pe care Marcu nu le are. Prin urmare, majoritatea cercetatorilor cred ca Matei si Luca au avut acces la o alta sursa scrisa (in afara de Evanghelia lui Marcu), pe care o numesc Q.
Q este un grup de ziceri ale lui Iisus la care Matei si Luca au avut acces. Matei are materiale pe care nici Marcu si nici Luca nu le au. Acelasi lucru este valabil si pentru Luca.
Asadar, avem Matei, Marcu, Luca si, de asemenea, Q, L si M (surse speciale pentru Matei si Luca). Daca ne uitam la tot acest material, constatam ca Isus nu se refera nicaieri la Sine ca fiind Dumnezeu.
Cea mai veche sursa in care Iisus se numeste Dumnezeu este Evanghelia dupa Ioan. Cea mai recenta este cea mai recenta sursa. Se pare ca avem sase surse fata de una singura. Toate aceste sase surse sunt anterioare.
Mi se pare absolut incredibil ca sase autori, stiind ca Iisus se numeste pe sine Dumnezeu, au ales sa nu mentioneze acest lucru. Este ca si cum nu ar fi fost suficient de important pentru a fi mentionat. Asa ca mi se pare complet neverosimil ca Iisus sa se fi numit Dumnezeu.”
O critica a argumentului conform caruia Iisus s-a temut sa-si dezvaluie divinitatea
O explicatie pentru contradictia descrisa mai sus este aceea ca Iisus a fost initial reticent in a-si dezvalui natura si abia la sfarsit le-a poruncit ucenicilor sai sa le spuna celorlalti ca este Dumnezeu.
Bart Ehrman raspunde la aceasta afirmatie in felul urmator:
„Ar trebui sa spunem, deci, ca Evanghelia lui Ioan este gresita, pentru ca in aceasta Evanghelie Isus isi afirma divinitatea pe tot parcursul slujbei sale.
In al doilea rand, ar fi o greseala sa spunem ca Iisus si-a ascuns divinitatea pentru a-si pastra viata. Pentru ca nu a fost rastignit pentru ca a pretins ca este Dumnezeu. Pretentiile sale divine sunt irelevante pentru oricare dintre relatarile despre rastignire.
Cand citim relatarea procesului lui Iisus, Pontiu Pilat il trimite sa fie executat pentru ca Iisus se numeste pe sine insusi rege evreu. Aceasta este o declaratie politica. Pilat nu este preocupat de teologia evreilor.
Termenul „Mesia” in majoritatea surselor evreiesti ale vremii si in intelegerea romana a gandirii iudaice inseamna ca Mesia este viitorul uns, regele lui Israel. Hristos este cuvantul grecesc. Mashiach este cuvantul ebraic. Acesti termeni se refera la regele care a fost uns la incoronare pentru a arata ca regele este alesul lui Dumnezeu.”
Interpretarea pasajului din Marcu 2:5-12
Unul dintre argumentele credinciosilor in favoarea lui Iisus care indica divinitatea sa in evangheliile sinoptice este citarea unui pasaj din Evanghelia lui Marcu in care Iisus vindeca un paralizat. Iisus i-a iertat pacatele, iar fariseii au raspuns spunand ca numai Dumnezeu poate ierta pacatele si ca, prin urmare, Iisus blasfemiaza:
Dar ca sa stiti ca Fiul Omului are putere sa ierte pacatele pe pamant….. Apoi i-a vorbit paraliticului: „Iti spun: „Scoala-te, ia-ti rogojina si du-te acasa.
Bart Ehrman raspunde la aceasta afirmatie in felul urmator:
„Isus demonstreaza o minune prin vindecarea unui om. Din moment ce Isus poate ierta pacatele, si numai Dumnezeu poate face acest lucru, atunci Isus a aratat divinitatea sa. Dar acesta este un rationament complet gresit.
Dusmanii lui Iisus spun ca numai Dumnezeu poate vindeca o persoana. Dar Isus spune ca Fiul Omului are autoritatea de a ierta pacatele. Cine i-a dat aceasta autoritate? Iisus a primit aceasta autoritate de la Dumnezeu Insusi. Nu rezulta ca Isus este Dumnezeu.
Un alt aspect este ca, asa cum a observat Ed Parish Sanders, cercetator al Noului Testament, in timpul sacrificiilor, preotii evrei declarau ca pacatele jertfitorului erau iertate. Preotii aveau aceasta autoritate. Asadar, in acest pasaj, Iisus polemizeaza cu preotii evrei, afirmand ca are mai multa autoritate decat ei.”
Considerati ca rationamentul lui Bart Ehrman este convingator? Videoclipul integral al lui Bart Ehrman poate fi vizionat aici: