Ultima actualizare: 2 august 2024
Locuitorii Parisului au votat duminica in favoarea majorarii semnificative a tarifelor de parcare pentru vehiculele sport utilitare (SUV), odata cu extinderea facilitatilor pentru biciclisti in capitala Frantei.
Cine si ce a votat duminica in Paris?
In cadrul unui referendum local, parizienii au votat pentru triplarea tarifelor de parcare pentru SUV-urile de dimensiuni mai mari, de la 1,60 euro pe ora la 18 euro pe ora. Majorarea tarifelor vizeaza descurajarea utilizarii autoturismelor considerate „voluminoase si poluante” in Paris, dupa cum a explicat primaria capitalei Frantei.
Referendumul face parte din planul pe termen lung al primarului Anne Hidalgo de a transforma Parisul intr-un oras mai prietenos pentru biciclisti. De la finalul pandemiei, utilizarea bicicletelor a crescut in Paris cu 71%.
Unde si cand a avut loc votul? Care a fost rezultatul?
Consultarea publica a avut loc duminica, 5 februarie 2023, in Paris. Cu toate ca prezenta la urne a fost redusa (doar 5,7% dintre alegatorii inscrisi), 54,5% dintre participanti au votat in favoarea majorarii tarifelor de parcare, in timp ce 45,5% s-au pronuntat impotriva.
De ce s-a organizat acest referendum? Care sunt argumentele fiecarei tabere?
Referendumul vine la mai putin de un an dupa ce locuitorii Parisului au interzis trotinetele electrice. Scopul declarat este de a descuraja utilizarea masinilor mari si poluante si de a incuraja mersul cu bicicleta ca alternativa sustenabila de transport.
In timp ce unii parizieni sunt incantati de rezultat, considerand taxele majorate un pas necesar spre un Paris mai „verde”, altii – in special soferii care au nevoie de SUV-uri pentru transportul copiilor – cred ca decizia este o greseala. Grupul de lobby al soferilor „40 millions d’automobilistes” a lansat deja o petitie impotriva restrictiilor.
Cum vor arata strazile Parisului in viitorul apropiat?
Odata cu noile tarife de parcare majorate, Parisul isi va continua planurile pe termen lung de a deveni un oras cu zero emisii de carbon, cu strazi transformate in piste dedicate bicicletelor.
Deja, in ultimii ani s-au creat peste 84 de km de piste dedicate bicicletelor, iar primaria are in plan extinderea in continuare a infrastructurii pentru biciclisti. Astfel, Parisul incearca sa descurajeze utilizarea autoturismelor poluante si sa incurajeze mijloacele de transport alternativ.
Majorarea tarifelor de parcare pentru SUV-uri face parte din strategia pe termen lung a Parisului de a deveni un oras sustenabil, cu emisii zero. Ramane de vazut care va fi impactul concrete asupra navetelor parizienilor si care vor fi urmatorii pasi in tranzitia catre un Paris verde.