Ultima actualizare: 2 august 2024
Designul auto a evoluat semnificativ de-a lungul anilor, trecand prin diverse tendinte si mode. In prezent, anumite tendinte de design moderne au devenit omniprezente in industria auto, fiind integrate in majoritatea noilor modele auto lansate de producatori.
In acest articol, vom explora principalele tendinte din designul auto in 2023, cum ar fi evacuarile false, caroseriile bicolore, optica split sau barele LED din spate. Vom vedea de unde provin aceste tendinte, la ce marci le putem gasi si care este rationamentul din spatele adoptarii lor pe scara larga.
Istoricul designului auto
Inainte de a trece in revista tendintele actuale, haideti sa aruncam o privire pe istoria designului auto, pentru a intelege cum s-a ajuns la formele si conceptele prezente pe masinile de azi.
De-a lungul timpului, designul auto a trecut prin mai multe epoci distincte:
- Anii ’50 – Inspiratie din aviatie, linii aerodinamice, aripioare
- Anii ’60-’70 – Accent pe performanta, caroserii joase
- Anii ’80 – Forme patrate, muchii rigide
- Anii ’90 – Linii rotunjite, design organic
- 2000+ – Contururi expresive, personalizare extensiva
Fiecare epoca auto a avut propriul sau limbaj de design, introducand elemente sintetizate apoi in modelele viitoare. Chiar si in ziua de azi, vedem ocazional reveniri la tendinte retro precum liniile aerodinamice sau muchiile tesite.
Acum ca am stabilit contextul, sa examinam care sunt tendintele predominante actuale in designul auto:
Evacuari false

O tendinta controversata ce s-a raspandit in ultimii ani este aceea a evacuarilor falsificate. Acestea imita vizual o evacuare reala, fara a avea insa vreo functie.
Mercedes a fost un pionier in adoptia acestei mode, ornamentele sale directionate in jos fiind initial luate drept reale. Ulterior insa, producatorul german a recunoscut ca este vorba doar de un siretlic estetic menit sa accentueze sportivitatea.
Ideea evacuarilor false a prins rapid, fiind preluata de modele precum:
- Audi S6
- BMW Seria 5
- Volkswagen Golf R
Unii fani pasionati de performanta condamna acest trend, considerandu-l un simplu truc de marketing. Cu toate acestea, exista si producatori care au adoptat evacuari false cu succes, precum Audi si seria S, aceste elemente vizuale accentuand agresivitatea modelelor de top.
Caroserii bicolore
O alta tendinta intalnita frecvent in ultima perioada este aceea a caroseriilor bicolore, disponibile optional pe diverse modele. Aceasta presupune combinarea a doua nuante de culoare, una pentru partea superioara si cealalta pentru partea inferioara.
Printre modelele care ofera caroserii bicolore se numara:
- Toyota C-HR – Albastru Electric/Negru Eclipse
- Volkswagen T-Roc – Gri Indium/Negru Intense
- Ford Puma – Rosu Lucid/Gri Magnetic
Producatorii auto au imbratisat caroseriile personalizate pentru a se diferentia intr-o piata din ce in ce mai competitiva, unde toate masinile par similare. Prin urmare, culorile duale reprezinta un trend menit sa creasca exclusivitatea si sa evidentieze identitatea unui model.
O alta varianta intalnita sunt „two-tone paint” kit-urile aftermarket, ce permit adaugarea unei a doua culori prin intermediul unor folii speciale. Acestea sunt populare in special in randul posesorilor de SUV-uri si crossovere.
Optica split

Datorita adoptiei pe scara larga a tehnologiei LED, designul farurilor a evoluat dramatic, trecand de la forme simple la contururi futuriste, high-tech.
Cea mai recenta tendinta este separarea opticii in doua sectiuni distincte:
- Iluminare de zi/pozitie
- Iluminare principala
Aceasta configuratie split este intalnita la majoritatea modelelor noi, devenind un trademark pentru anumite marci precum:
Citroen – farurile cu LED separates de lampile de zi sunt prezente pe toata gama
Hyundai – exemple la Tucson, Santa Fe, Ioniq 5
Principalul avantaj este diferentierea vizuala sporita, partea din fata fiind practic separata in doua straturi. Pe langa aspectul futurist, configuratia split optimizeaza si performanta luminii, prin distributia independenta.
Grilaje false exagerate

O tendinta mai controversata este aceea a grilajelor supradimensionate, prezente pe numeroase modele actuale. Acestea imita deschideri generoase de aerisire, fara a avea insa o functie reala.
Marci precum BMW, Audi sau Mercedes adopta deseori grilaje care acopera aproape toata partea din fata, in incercarea de a accentua sportivitatea:
- BMW Seria 4 – grilaj supradimensionat, controversat
- Audi RS e-tron GT – fals, acopera intreaga zona frontala
Pe langa acest „false intake”, alte branduri exagereaza orificiile de aerisire sau prizele de aer din bumpere. Un exemplu este Honda Civic Type R, al carui design extrem de agresiv nu contribuie neaparat la performanta aerodinamica.
Bare LED spate

Printre ultimele tendinte in design auto se numara si barele LED ce unesc cei doi piloti spate, inlocuind lampile clasice.
Aceasta resursa a devenit un element definitoriu pentru modelele grupului Volkswagen Audi:
- Audi Q3
- Porsche Macan
- SKODA Enyaq
- Volkswagen ID.3
Pe langa avantajele practice (consum redus, durata mare de viata), barele LED aduc si un plus de modernitate designului. Configuratia subtire, high-tech este in concordanta cu liniile minimaliste prezente pe masinile actuale.
Și alti producatori au preluat acest trend, barele luminate fine devenind un punct central al vizualului din spate.
Concluzie
In concluzie, tendintele actuale in designul auto se concentreaza pe sportivitate exacerbata, personalizare extinsa si tehnologii moderne precum iluminarea LED.
Chiar daca unele concepte par controvesate sau exagerate, este cert ca acestea atrag atentia cumparatorilor si contribuie la diferentierea marcilor intr-un peisaj auto extrem de competitiv.
Ramane de vazut daca viitoarele modele auto vor impinge si mai departe barierele designului sau vor reveni la un limbaj mai clasic. Cert este ca industria auto va continua sa fie un teren fertil pentru noi idei si concepte ce vor modela masinile de maine.