Din momentul invenției avionului, inginerii s-au străduit neîncetat să le perfecționeze și modernizeze. Viteza constituie, desigur, una dintre caracteristicile esențiale ale unei aeronave. În goana pentru a construi avioane tot mai rapide, au luat naștere creații cu totul neobișnuite. Astăzi, ne propunem să explorăm împreună topul celor 7 avioane militare cele mai rapide de pe glob.
Conținut articol
MiG-23 “Scourge”

MIG-23 este un avion de vânătoare supersonic dezvoltat de URSS în anii 1960. Avionul a fost creat ca un avion de vânătoare multirol capabil să intercepteze avioane inamice, să se angajeze în lupte aer-aer cu acestea și, de asemenea, să efectueze atacuri la sol din aer.
MiG-23 a fost prima aeronavă sovietică cu aripi măturate, ceea ce i-a permis să zboare la viteze subsonice și supersonice. De asemenea, aeronava a fost echipată cu cel mai puternic motor turboreactor P29, care i-a permis să atingă viteze de până la Mach 2,35 și o altitudine maximă (plafon de serviciu) de 17.700 m.

MIG-23 era bine înarmat. Avionul era echipat cu o combinație de rachete aer-aer și aer-sol, un tun de 23 mm, diverse tipuri de rachete și bombe, 4 rachete aer-aer și 4 rachete aer-sol cu rază medie de acțiune. MiG-23 s-a dovedit a fi un luptător excelent în diverse conflicte din întreaga lume, inclusiv în războaiele Iran-Irak și sovieto-afgane. Aparatul de luptă a fost chiar exportat în multe țări, inclusiv în Siria, Egipt și India.
Aparatul de luptă a avut și dezavantaje. Motoarele sale erau predispuse la incendii, iar avionica sa nu era la fel de avansată ca cea a omologilor lor occidentali. De asemenea, avea o rată ridicată de accidente. În timpul serviciului de luptă al MiG-23, peste 400 de avioane au fost pierdute. Dar, în ciuda tuturor acestor probleme, MiG-23 rămâne un avion important în istoria aviației sovietice.
Aripile sale cu bătaie variabilă și motorul său puternic au deschis calea pentru viitoarele avioane de luptă sovietice. Astăzi, un număr de avioane de vânătoare MiG-23 scoase din uz se găsesc în muzee și colecții private din întreaga lume.
Su-27 Flanker (Su-27 Flanker).

Su-27 Flanker este un avion de luptă din epoca sovietică dezvoltat de Sukhoi în anii 1970. Luptătorul foarte manevrabil a fost creat pentru a asigura superioritatea aeriană completă. Era superior omologilor săi occidentali, cum ar fi F-15 Eagle și F-16 Fighting Falcon.
Su-27 este un avion mare și puternic, cu o lungime de aproape 18,5 m, echipat cu o pereche de motoare turbojet AL-31F dezvoltate de biroul de proiectare Saturn. Viteza maximă – 2500 km/h (M=2,35). Plafonul practic 22500m.

Aeronava puternică este echipată cu o combinație de rachete aer-aer și arme aer-sol, un tun de 30 mm, precum și diverse tipuri de rachete și bombe, și transportă până la opt rachete aer-aer cu rază medie de acțiune, precum și până la șase rachete aer-aer cu rază scurtă de acțiune.
Su-27 s-a descurcat bine în diverse conflicte din întreaga lume, inclusiv în conflictul persan și în războiul ruso-ucrainean, și a fost exportat în China, India, Vietnam, unde este încă folosit.
Luptătorul este renumit pentru manevrabilitatea sa excepțională, chiar extremă. El poate efectua o manevră acrobatică numită “Cobra lui Pugachev”. Avionica avansată și sistemele de armament sofisticate fac din Su-27 un adversar formidabil în lupta aeriană.
F-4 “Phantom/Ghost 2”.

F-4 Phantom este un avion de vânătoare supersonic dezvoltat de defuncta companie aerospațială americană McDonnell-Douglas. Introdus pentru prima dată în anii 1960, F-4 Phantom a fost unul dintre cele mai versatile și de succes avioane ale timpului său, capabil să îndeplinească o varietate de roluri, inclusiv recunoaștere, luptă aeriană și atac la sol. Avionul de vânătoare putea fi folosit, de asemenea, ca și controlor pentru vehicule aeriene fără pilot.
F-4 Phantom a fost proiectat ca un avion multirol, care putea fi echipat cu diverse arme și putea îndeplini o gamă largă de misiuni. Avionul este echipat cu două motoare puternice, care îi permit să atingă viteze supersonice de până la 2300 km/h (2,23M). Avionul este, de asemenea, destul de manevrabil, în ciuda dimensiunilor sale mari.

Una dintre caracteristicile cheie ale F-4 este avionica și sistemele radar avansate, care îi permit să opereze zi și noapte, pe orice vreme. Distanța sa impresionantă și capacitatea de a transporta încărcături mari de bombe și rachete fac din F-4 Phantom2 o armă extrem de eficientă în luptele aer-aer și aer-sol.
F-4 a fost utilizat pe scară largă în mai multe conflicte, inclusiv în Războiul din Vietnam, unde a fost folosit în principal pentru atacuri la sol și sprijin aerian apropiat. Avionul a fost folosit și de alte țări, precum Israel, Japonia, Germania etc.
F-111 Aadvark (Aardvark).

Pe măsură ce Războiul Rece a luat amploare, armatele din întreaga lume au investit masiv în noi tehnologii. Astfel, mai multe avioane au apărut în SUA datorită unor idei foarte inovatoare, de exemplu, General Dynamics F-111 Aardvark.
Avionul a fost creat ca avion de atac sau ca bombardier strategic. F-111 a fost unul dintre primele avioane cu aripi cu bătaie variabilă. De asemenea, printre caracteristicile aeronavei se numără motoarele cu turbosuflante și un radar automat de urmărire a terenului. Avionul putea atinge viteze mari la altitudini joase! Și, la fel ca toate bombardierele noi din acea vreme, F-111 era capabil să transporte arme nucleare.
Bombardierul a fost folosit în principal în SUA, dar a fost folosit și în Australia. Dimensiunile avionului: 22 de metri lungime, anvergura aripilor 19 metri. Operat de un echipaj format din două persoane, bombardierul era propulsat de două motoare turbofan Prat and Whitney, care îi permiteau să atingă o viteză maximă de 2.650 km/h. Aceasta reprezintă aproximativ de două ori și jumătate viteza sunetului.
Bombardierul este echipat cu un tun M61 Vulcan și poate transporta până la 14 tone de rachete și bombe. Distanța de luptă – 59.000 km. F-111 a rămas o amenințare mortală de-a lungul celor peste 3 decenii de serviciu.
F-15E Strike Eagle

F-15E este un avion de vânătoare cu rol dublu dezvoltat de McDonnell-Douglas, parte a Boeing, pentru Forțele Aeriene ale SUA în anii 1980. Avionul de vânătoare F-15E Eagle a fost proiectat inițial ca avion doar pentru zboruri aeriene, dar F-15E a fost adaptat ulterior atât pentru misiuni aer-aer cât și aer-sol, devenind unul dintre cele mai versatile și eficiente avioane de vânătoare din lume.
F-15E este echipat cu tehnologii avansate, inclusiv un sistem radar sofisticat, avionică avansată și cele mai avansate sisteme de armament.

Motoarele turbofan Prat and Whitney F-100 permit avionului de vânătoare să atingă o viteză maximă de Mach 2,5 (3017 km/h). F-15E este capabil să transporte o gamă largă de arme aer-aer și aer-sol, inclusiv rachete, bombe și muniții ghidate de precizie. Sistemul avansat de ghidare face ca F-15E să fie deosebit de eficient în condiții de vizibilitate redusă și de vreme nefavorabilă.
Una dintre cele mai importante caracteristici de proiectare a avionului de vânătoare este capacitatea sa de a opera la altitudini joase, ceea ce îl face foarte eficient în atacurile la sol, iar tunurile sale de 20 mm îi permit să ofere un sprijin aerian excelent și atacuri puternice de mitraliere.
F-15E a fost folosit în mai multe conflicte, inclusiv în Războiul din Golf, unde a jucat un rol cheie în distrugerea apărării aeriene inamice și în desfășurarea operațiunilor de asalt la sol. De asemenea, avionul de luptă a fost folosit în Afganistan și Irak, unde și-a demonstrat eficacitatea atât în misiuni aer-aer, cât și aer-sol.
E-152/E-166

E-166 a fost un prototip de avion de vânătoare sovietic cu reacție dezvoltat în anii 1950. A fost proiectat ca un interceptor de mare altitudine capabil să atingă viteze de până la Mach 2,85, ceea ce îl face unul dintre cele mai rapide avioane ale timpului său. E-166 a fost dezvoltat de biroul de proiectare care a fost responsabil pentru crearea mai multor avioane sovietice de succes, inclusiv MiG-15 și MiG-21.
E-166 s-a bazat pe designul interceptorului anterior E-152, care a fost creat ca răspuns la operațiunile de informații ale SUA. E-152 are destul de multe diferențe față de E-166, care a fost numit cel mai rapid avion cu reacție și a deținut acest titlu pentru o perioadă destul de lungă de timp.
E-166 era propulsat de două motoare turbojet cu post-combustie, care îi permiteau să atingă viteze de aproape 3 ori mai mari decât viteza sunetului. Avionul era echipat cu un sistem radar și o avionică avansată, ceea ce îl făcea deosebit de eficient în interceptarea avioanelor inamice.
În ciuda capacităților sale impresionante, E-166 nu a intrat niciodată în producția de masă. Doar un singur prototip a fost construit. Acest lucru s-a datorat în parte costului ridicat al avionului, iar proiectanții au fost, de asemenea, îngrijorați de capacitatea sa de a rezista la sarcinile de zbor la mare altitudine. Cu toate acestea, ceea ce au realizat proiectanții la crearea E-166 a influențat viitoarele avioane de luptă sovietice.

Chengdu J-10
Chengdu J-10 este o aeronavă de luptă multirol dezvoltată de compania aerospațială chineză Chengdu. Jay-10 este o aeronavă de luptă avansată, extrem de manevrabilă, capabilă să îndeplinească o varietate de roluri, inclusiv atac la sol și recunoaștere în lupta aeriană.
Avionul de vânătoare a fost introdus pentru prima dată la începutul anilor 2000. A fost proiectat ca un înlocuitor modern pentru vechile avioane de vânătoare chinezești, cum ar fi Jay-7 și Jay-8. Avionul este echipat cu un singur motor turbofan și are un design de aripă delta, care îi conferă o manevrabilitate excepțională în zbor și îi permite să atingă viteze de peste Mach 1,8.

Firebird este, de asemenea, echipat cu sisteme avansate de avionică și de armament, inclusiv radar, război electronic și o varietate de arme aer-aer și aer-sol. Aparatul de luptă este capabil să transporte o gamă largă de muniție, inclusiv rachete, bombe și rachete balistice. Ceea ce poate deosebește J-10 de restul este sistemul său avansat de control al zborului, care permite controlul cel mai precis al aeronavei chiar și în cele mai extreme situații.
Toate acestea, combinate cu senzori și sisteme de armament avansate, fac din el un avion de luptă foarte capabil. De la introducerea sa, J-10 a fost utilizat pe scară largă de către armata chineză, inclusiv într-o serie de exerciții și demonstrații militare. Și, mai recent, avionul de luptă a fost exportat în alte țări, inclusiv în Pakistan și Myanmar.
MiG-31 “Hound”

MiG-31 este un avion de interceptare supersonic dezvoltat de URSS la sfârșitul anilor 1970 pentru a înlocui avioanele anterioare. A fost pus în funcțiune la începutul anilor 1980. Avionul de mare capacitate, capabil să atingă viteze de Mach 2,83 și să zboare la o altitudine de aproximativ 19.800 de metri, este echipat cu două motoare turbofan, sisteme avansate de avionică și armament și, bineînțeles, un sistem radar puternic care poate urmări până la 10 ținte simultan.

Capacitatea MiG-31 de a lovi mai multe ținte simultan a schimbat fața luptei aeriene și a făcut din el, pentru o vreme, un avion de interceptare de neegalat. MiG-31 este echipat cu o gamă de rachete aer-aer, inclusiv racheta cu rază lungă de acțiune R33, care poate lovi ținte la o distanță de aproximativ 193 km.
MiG-31 a fost utilizat pe scară largă de către forțele aeriene rusești și a fost exportat și în alte țări, inclusiv în Kazahstan, Siria și Iran. Avionul a fost folosit în diverse scopuri, inclusiv pentru recunoaștere de apărare aeriană și chiar ca purtător de rachete.
În ciuda vârstei sale, MiG-31 rămâne un avion foarte capabil și a suferit o serie de modernizări de-a lungul anilor pentru a se asigura că rămâne competitiv cu aeronavele mai moderne.
Citește și asta…
- 5 Cele mai scumpe case din lume: Te-ai muta în ele?Luxul imobiliar atinge noi culmi cu cele mai scumpe case ale lumii. Află cum arată și cine sunt proprietarii acestor reședințe de neimaginat, de la vilele franceze istorice la casele moderne high-tech. Fii pe fază pentru a descoperi luxul și eleganța la superlativ!
- Top 5 cele mai vechi restaurante din lume: deschise – și în activitate de zeci de aniCele mai vechi restaurante din lume îmbină tradiția culinară cu istoria, oferind o experiență gastronomică unică. Află despre Sobrino de Botín, St. Peter Stiftskulinarium și altele, și lasă-te inspirat să explorezi bucătăriile lor ancestrale.
- 5 Dintre cele mai frumoase drumuri din lume: un răsfăț atât pentru ochiCele mai frumoase drumuri din lume te așteaptă să descoperi peisaje de vis și rute captivante. De la Transfăgărășan la Great Ocean Road, experimentează o călătorie vizuală și culturală de neuitat. Citește acum pentru a afla mai multe despre aceste destinații extraordinare!
- De ce apare amnezia de travaliu? Ce experimentează bebelușul? Fapte surprinzătoare despre naștereNașterea aduce schimbări neobișnuite în organism, precum halucinații și furnicături. Durata travaliului diferă în funcție de sexul copilului. Aflați care sunt cele mai uimitoare lucruri despre naștere.
- Lucruri uimitoare despre caracatițe. Au sânge albastru, 3 inimi și pot merge pe uscatExplorați lumea fascinantă a caracatițelor cu sânge albastru și trei inimi. Aflați cum aceste creaturi marine demonstrează o inteligență remarcabilă și abilități unice de supraviețuire. Citiți acum pentru a descoperi secretele lor!
Vă mulțumim că ați citit! Dacă acest articol vi se pare util și interesant, vă rugăm să îl distribuiți pe rețelele de socializare pentru a fi citit și de alții. În acest fel ne ajutați și ne motivați să scriem mai multe articole interesante.