Ultima actualizare: 2 august 2024
Din momentul inventiei avionului, inginerii s-au straduit neincetat sa le perfectioneze si modernizeze. Viteza constituie, desigur, una dintre caracteristicile esentiale ale unei aeronave. In goana pentru a construi avioane tot mai rapide, au luat nastere creatii cu totul neobisnuite. Astazi, ne propunem sa exploram impreuna topul celor 7 avioane militare cele mai rapide de pe glob.
MiG-23 „Scourge”

MIG-23 este un avion de vanatoare supersonic dezvoltat de URSS in anii 1960. Avionul a fost creat ca un avion de vanatoare multirol capabil sa intercepteze avioane inamice, sa se angajeze in lupte aer-aer cu acestea si, de asemenea, sa efectueze atacuri la sol din aer.
MiG-23 a fost prima aeronava sovietica cu aripi maturate, ceea ce i-a permis sa zboare la viteze subsonice si supersonice. De asemenea, aeronava a fost echipata cu cel mai puternic motor turboreactor P29, care i-a permis sa atinga viteze de pana la Mach 2,35 si o altitudine maxima (plafon de serviciu) de 17.700 m.

MIG-23 era bine inarmat. Avionul era echipat cu o combinatie de rachete aer-aer si aer-sol, un tun de 23 mm, diverse tipuri de rachete si bombe, 4 rachete aer-aer si 4 rachete aer-sol cu raza medie de actiune. MiG-23 s-a dovedit a fi un luptator excelent in diverse conflicte din intreaga lume, inclusiv in razboaiele Iran-Irak si sovieto-afgane. Aparatul de lupta a fost chiar exportat in multe tari, inclusiv in Siria, Egipt si India.
Aparatul de lupta a avut si dezavantaje. Motoarele sale erau predispuse la incendii, iar avionica sa nu era la fel de avansata ca cea a omologilor lor occidentali. De asemenea, avea o rata ridicata de accidente. In timpul serviciului de lupta al MiG-23, peste 400 de avioane au fost pierdute. Dar, in ciuda tuturor acestor probleme, MiG-23 ramane un avion important in istoria aviatiei sovietice.
Aripile sale cu bataie variabila si motorul sau puternic au deschis calea pentru viitoarele avioane de lupta sovietice. Astazi, un numar de avioane de vanatoare MiG-23 scoase din uz se gasesc in muzee si colectii private din intreaga lume.
Su-27 Flanker (Su-27 Flanker).

Su-27 Flanker este un avion de lupta din epoca sovietica dezvoltat de Sukhoi in anii 1970. Luptatorul foarte manevrabil a fost creat pentru a asigura superioritatea aeriana completa. Era superior omologilor sai occidentali, cum ar fi F-15 Eagle si F-16 Fighting Falcon.
Su-27 este un avion mare si puternic, cu o lungime de aproape 18,5 m, echipat cu o pereche de motoare turbojet AL-31F dezvoltate de biroul de proiectare Saturn. Viteza maxima – 2500 km/h (M=2,35). Plafonul practic 22500m.

Aeronava puternica este echipata cu o combinatie de rachete aer-aer si arme aer-sol, un tun de 30 mm, precum si diverse tipuri de rachete si bombe, si transporta pana la opt rachete aer-aer cu raza medie de actiune, precum si pana la sase rachete aer-aer cu raza scurta de actiune.
Su-27 s-a descurcat bine in diverse conflicte din intreaga lume, inclusiv in conflictul persan si in razboiul ruso-ucrainean, si a fost exportat in China, India, Vietnam, unde este inca folosit.
Luptatorul este renumit pentru manevrabilitatea sa exceptionala, chiar extrema. El poate efectua o manevra acrobatica numita „Cobra lui Pugachev”. Avionica avansata si sistemele de armament sofisticate fac din Su-27 un adversar formidabil in lupta aeriana.
F-4 „Phantom/Ghost 2”.

F-4 Phantom este un avion de vanatoare supersonic dezvoltat de defuncta companie aerospatiala americana McDonnell-Douglas. Introdus pentru prima data in anii 1960, F-4 Phantom a fost unul dintre cele mai versatile si de succes avioane ale timpului sau, capabil sa indeplineasca o varietate de roluri, inclusiv recunoastere, lupta aeriana si atac la sol. Avionul de vanatoare putea fi folosit, de asemenea, ca si controlor pentru vehicule aeriene fara pilot.
F-4 Phantom a fost proiectat ca un avion multirol, care putea fi echipat cu diverse arme si putea indeplini o gama larga de misiuni. Avionul este echipat cu doua motoare puternice, care ii permit sa atinga viteze supersonice de pana la 2300 km/h (2,23M). Avionul este, de asemenea, destul de manevrabil, in ciuda dimensiunilor sale mari.

Una dintre caracteristicile cheie ale F-4 este avionica si sistemele radar avansate, care ii permit sa opereze zi si noapte, pe orice vreme. Distanta sa impresionanta si capacitatea de a transporta incarcaturi mari de bombe si rachete fac din F-4 Phantom2 o arma extrem de eficienta in luptele aer-aer si aer-sol.
F-4 a fost utilizat pe scara larga in mai multe conflicte, inclusiv in Razboiul din Vietnam, unde a fost folosit in principal pentru atacuri la sol si sprijin aerian apropiat. Avionul a fost folosit si de alte tari, precum Israel, Japonia, Germania etc.
F-111 Aadvark (Aardvark).

Pe masura ce Razboiul Rece a luat amploare, armatele din intreaga lume au investit masiv in noi tehnologii. Astfel, mai multe avioane au aparut in SUA datorita unor idei foarte inovatoare, de exemplu, General Dynamics F-111 Aardvark.
Avionul a fost creat ca avion de atac sau ca bombardier strategic. F-111 a fost unul dintre primele avioane cu aripi cu bataie variabila. De asemenea, printre caracteristicile aeronavei se numara motoarele cu turbosuflante si un radar automat de urmarire a terenului. Avionul putea atinge viteze mari la altitudini joase! Și, la fel ca toate bombardierele noi din acea vreme, F-111 era capabil sa transporte arme nucleare.
Bombardierul a fost folosit in principal in SUA, dar a fost folosit si in Australia. Dimensiunile avionului: 22 de metri lungime, anvergura aripilor 19 metri. Operat de un echipaj format din doua persoane, bombardierul era propulsat de doua motoare turbofan Prat and Whitney, care ii permiteau sa atinga o viteza maxima de 2.650 km/h. Aceasta reprezinta aproximativ de doua ori si jumatate viteza sunetului.
Bombardierul este echipat cu un tun M61 Vulcan si poate transporta pana la 14 tone de rachete si bombe. Distanta de lupta – 59.000 km. F-111 a ramas o amenintare mortala de-a lungul celor peste 3 decenii de serviciu.
F-15E Strike Eagle

F-15E este un avion de vanatoare cu rol dublu dezvoltat de McDonnell-Douglas, parte a Boeing, pentru Fortele Aeriene ale SUA in anii 1980. Avionul de vanatoare F-15E Eagle a fost proiectat initial ca avion doar pentru zboruri aeriene, dar F-15E a fost adaptat ulterior atat pentru misiuni aer-aer cat si aer-sol, devenind unul dintre cele mai versatile si eficiente avioane de vanatoare din lume.
F-15E este echipat cu tehnologii avansate, inclusiv un sistem radar sofisticat, avionica avansata si cele mai avansate sisteme de armament.

Motoarele turbofan Prat and Whitney F-100 permit avionului de vanatoare sa atinga o viteza maxima de Mach 2,5 (3017 km/h). F-15E este capabil sa transporte o gama larga de arme aer-aer si aer-sol, inclusiv rachete, bombe si munitii ghidate de precizie. Sistemul avansat de ghidare face ca F-15E sa fie deosebit de eficient in conditii de vizibilitate redusa si de vreme nefavorabila.
Una dintre cele mai importante caracteristici de proiectare a avionului de vanatoare este capacitatea sa de a opera la altitudini joase, ceea ce il face foarte eficient in atacurile la sol, iar tunurile sale de 20 mm ii permit sa ofere un sprijin aerian excelent si atacuri puternice de mitraliere.
F-15E a fost folosit in mai multe conflicte, inclusiv in Razboiul din Golf, unde a jucat un rol cheie in distrugerea apararii aeriene inamice si in desfasurarea operatiunilor de asalt la sol. De asemenea, avionul de lupta a fost folosit in Afganistan si Irak, unde si-a demonstrat eficacitatea atat in misiuni aer-aer, cat si aer-sol.
E-152/E-166

E-166 a fost un prototip de avion de vanatoare sovietic cu reactie dezvoltat in anii 1950. A fost proiectat ca un interceptor de mare altitudine capabil sa atinga viteze de pana la Mach 2,85, ceea ce il face unul dintre cele mai rapide avioane ale timpului sau. E-166 a fost dezvoltat de biroul de proiectare care a fost responsabil pentru crearea mai multor avioane sovietice de succes, inclusiv MiG-15 si MiG-21.
E-166 s-a bazat pe designul interceptorului anterior E-152, care a fost creat ca raspuns la operatiunile de informatii ale SUA. E-152 are destul de multe diferente fata de E-166, care a fost numit cel mai rapid avion cu reactie si a detinut acest titlu pentru o perioada destul de lunga de timp.
E-166 era propulsat de doua motoare turbojet cu post-combustie, care ii permiteau sa atinga viteze de aproape 3 ori mai mari decat viteza sunetului. Avionul era echipat cu un sistem radar si o avionica avansata, ceea ce il facea deosebit de eficient in interceptarea avioanelor inamice.
In ciuda capacitatilor sale impresionante, E-166 nu a intrat niciodata in productia de masa. Doar un singur prototip a fost construit. Acest lucru s-a datorat in parte costului ridicat al avionului, iar proiectantii au fost, de asemenea, ingrijorati de capacitatea sa de a rezista la sarcinile de zbor la mare altitudine. Cu toate acestea, ceea ce au realizat proiectantii la crearea E-166 a influentat viitoarele avioane de lupta sovietice.

Chengdu J-10
Chengdu J-10 este o aeronava de lupta multirol dezvoltata de compania aerospatiala chineza Chengdu. Jay-10 este o aeronava de lupta avansata, extrem de manevrabila, capabila sa indeplineasca o varietate de roluri, inclusiv atac la sol si recunoastere in lupta aeriana.
Avionul de vanatoare a fost introdus pentru prima data la inceputul anilor 2000. A fost proiectat ca un inlocuitor modern pentru vechile avioane de vanatoare chinezesti, cum ar fi Jay-7 si Jay-8. Avionul este echipat cu un singur motor turbofan si are un design de aripa delta, care ii confera o manevrabilitate exceptionala in zbor si ii permite sa atinga viteze de peste Mach 1,8.

Firebird este, de asemenea, echipat cu sisteme avansate de avionica si de armament, inclusiv radar, razboi electronic si o varietate de arme aer-aer si aer-sol. Aparatul de lupta este capabil sa transporte o gama larga de munitie, inclusiv rachete, bombe si rachete balistice. Ceea ce poate deosebeste J-10 de restul este sistemul sau avansat de control al zborului, care permite controlul cel mai precis al aeronavei chiar si in cele mai extreme situatii.
Toate acestea, combinate cu senzori si sisteme de armament avansate, fac din el un avion de lupta foarte capabil. De la introducerea sa, J-10 a fost utilizat pe scara larga de catre armata chineza, inclusiv intr-o serie de exercitii si demonstratii militare. Și, mai recent, avionul de lupta a fost exportat in alte tari, inclusiv in Pakistan si Myanmar.
MiG-31 “Hound”

MiG-31 este un avion de interceptare supersonic dezvoltat de URSS la sfarsitul anilor 1970 pentru a inlocui avioanele anterioare. A fost pus in functiune la inceputul anilor 1980. Avionul de mare capacitate, capabil sa atinga viteze de Mach 2,83 si sa zboare la o altitudine de aproximativ 19.800 de metri, este echipat cu doua motoare turbofan, sisteme avansate de avionica si armament si, bineinteles, un sistem radar puternic care poate urmari pana la 10 tinte simultan.

Capacitatea MiG-31 de a lovi mai multe tinte simultan a schimbat fata luptei aeriene si a facut din el, pentru o vreme, un avion de interceptare de neegalat. MiG-31 este echipat cu o gama de rachete aer-aer, inclusiv racheta cu raza lunga de actiune R33, care poate lovi tinte la o distanta de aproximativ 193 km.
MiG-31 a fost utilizat pe scara larga de catre fortele aeriene rusesti si a fost exportat si in alte tari, inclusiv in Kazahstan, Siria si Iran. Avionul a fost folosit in diverse scopuri, inclusiv pentru recunoastere de aparare aeriana si chiar ca purtator de rachete.
In ciuda varstei sale, MiG-31 ramane un avion foarte capabil si a suferit o serie de modernizari de-a lungul anilor pentru a se asigura ca ramane competitiv cu aeronavele mai moderne.
Citeste si asta…
- Care este cel mai bun moment al zilei pentru a bea cafea: studiul care schimbă tot ce știamConsumul de cafea dimineața reduce cu 31% riscul de boli cardiovasculare și oferă beneficii semnificative pentru sănătate, conform unui nou studiu care a urmărit peste 40.000 de adulți timp de 19 ani.
- Povestea reală a lui John Blackthorne din „Shogun” – primul și singurul samurai occidentalWilliam Adams, navigatorul englez care a devenit primul samurai occidental în Japonia feudală, a influențat decisiv relațiile comerciale dintre Japonia și Occident la începutul secolului al XVII-lea.
- 24 de ore care au zguduit omenirea: Ziua când lumea era să se sfârșească de două oriÎn octombrie 1962, omenirea a trecut prin cele mai întunecate momente din istoria sa recentă. Timp de treisprezece zile, lumea… Citește mai mult: 24 de ore care au zguduit omenirea: Ziua când lumea era să se sfârșească de două ori
- De ce nu au fost încă descoperiți extratereștrii?Astronomii au descoperit trilioane de galaxii în partea observabilă a Universului. Fiecare dintre ele conține miliarde de stele. În jurul… Citește mai mult: De ce nu au fost încă descoperiți extratereștrii?
- Furia naturii: cele mai distructive tornade din istoria omeniriiTornade uriașe
Va multumim ca ati citit! Daca acest articol vi se pare util si interesant, va rugam sa il distribuiti pe retelele de socializare pentru a fi citit si de altii. In acest fel ne ajutati si ne motivati sa scriem mai multe articole interesante.