Ultima actualizare: 2 august 2024
Pretul benzinei poate varia in functie de o serie de factori, inclusiv politicile fiscale, costurile de rafinare si de transport si conditiile economice regionale. Acesti factori pot afecta semnificativ costul final al benzinei, ceea ce poate duce uneori la preturi neasteptat de mari pentru consumatori.
Cu toate acestea, exista si un exemplu opus – tari in care, din cauza diverselor circumstante economice si geopolitice, costul benzinei ramane relativ scazut, ceea ce face ca aceasta sa fie unul dintre cele mai accesibile produse de baza.
In tari in care preturile carburantilor sunt mult mai mici, astfel de probleme nu sunt deloc pe ordinea de zi. Acest lucru se poate datora unor taxe mai mici pe carburanti, subventiilor guvernamentale sau costurilor mai mici de productie si distributie a carburantilor.
Acest lucru este valabil mai ales pentru tarile exportatoare de petrol, cum ar fi Arabia Saudita, Venezuela si Kuweit, unde costul benzinei ramane scazut chiar si in fata fluctuatiilor pietei globale.
In aceste tari, guvernele folosesc adesea veniturile din petrol pentru a subventiona costul combustibilului, facandu-l accesibil pentru populatia locala: acest lucru le permite sa mentina un nivel de trai ridicat si stabilitatea economica in ciuda provocarilor economice externe.
Nigeria
Nigeria, unul dintre principalii producatori de petrol de pe continentul african, a oferit de mult timp locuitorilor sai acces la benzina ieftina. Datorita politicilor guvernamentale, pretul combustibilului ramane unul dintre cele mai scazute din lume, de doar 0,40 dolari pe litru. Acest lucru face viata mult mai usoara pentru automobilistii din tara.
Cu toate acestea, cel mai recent raport al OPEC indica faptul ca rezervele de titei ale Nigeriei au scazut cu 543 de milioane de barili in ultimii cinci ani, ceea ce traseaza o potentiala schimbare. Rezervele mai mici de petrol ar putea duce la cresterea preturilor la benzina, astfel incat guvernul va trebui sa gaseasca noi modalitati de a mentine combustibilul la preturi accesibile pentru public.
Kuweit
Kuweit, un stat mic din partea de nord-est a Peninsulei Arabice, este, de asemenea, un jucator important in industria petroliera globala, detinand aproximativ 7% din rezervele mondiale de petrol.
Cea mai mare parte a petrolului din Kuweit este produsa pe uscat, ceea ce contribuie la preturile scazute ale carburantilor. La inceputul lunii decembrie 2021, costul benzinei in Kuweit era de numai 0,34 dolari pe litru, ceea ce reflecta pozitia favorabila a tarii pe piata mondiala a petrolului.
Algeria
Algeria, cu rezervele sale semnificative de petrol, a reusit sa mentina costul scazut al benzinei pentru cetatenii sai. Similar situatiei din Haiti, guvernul algerian a evitat decizia nepopulara de a creste pretul combustibilului, mentinand costul benzinei la un pret accesibil, de 0,33 dolari pe litru.
Cu toate acestea, in ciuda stabilitatii actuale, viitorul pare incert: scaderea exporturilor de petrol, care au scazut cu aproape o treime in ultimul an, si diminuarea rezervelor de titei ar putea duce la cresterea preturilor in urmatorul deceniu. Economia algeriana, puternic dependenta de veniturile din hidrocarburi, se confrunta cu riscuri din cauza problemelor de guvernanta si a lipsei de investitii in sectorul petrolier, ceea ce ar putea afecta atat piata interna a carburantilor, cat si economia in ansamblu.
Angola
Angola, cealalta putere petroliera semnificativa din Africa, are propriile provocari. In ciuda rezervelor sale vaste de petrol, tara se confrunta in mod regulat cu o instabilitate politica care ii sperie pe investitori.
Criza economica care a izbucnit in urma cu cinci ani a redus productia de petrol cu o treime, dar de la venirea la putere a presedintelui João Lourenço, industria petroliera a inceput o redresare treptata. Imbunatatirea productiei de petrol are un impact asupra preturilor la carburanti, iar pretul unui litru de benzina in Angola este acum de aproximativ 0,28 dolari. Acest lucru indica inceputul unei timide schimbari pozitive in economia tarii.
Siria
Guvernul de la Damasc a majorat in mod repetat preturile la carburanti in ultimii ani, ca raspuns la o criza economica tot mai grava cauzata de un razboi civil indelungat, de sanctiunile internationale, de pandemia COVID-19 si de problemele financiare din Libanul vecin.
In Siria, soferii au voie sa cumpere 75 de litri de benzina subventionata pe luna la un pret de 0,21 dolari pe litru, aproximativ echivalentul a 15 ruble rusesti. Cu toate acestea, in cazul in care este necesar sa se cumpere benzina peste aceasta limita, pretul pe litru creste semnificativ si ajunge la aproximativ 58 de ruble.
Iran
Cu una dintre cele mai mari rezerve de titei din lume – aproximativ 12% din totalul mondial – aceasta tara ofera cetatenilor sai unul dintre cele mai mici preturi la benzina. Costul benzinei aici este de numai 0,05 dolari pe litru: un rezervor plin de sase litri va costa putin peste 200 de ruble rusesti.
Cu toate acestea, in urma cu aproximativ doi ani, guvernul iranian a decis sa majoreze preturile la carburanti, ceea ce a dus la cresterea costului benzinei de aproximativ 2,5 ori. Masura a fost menita sa reduca consumul intern si sa combata contrabanda cu benzina ieftina.
Venezuela
In pofida dificultatilor cu care se confrunta cetatenii sai, inclusiv crize economice grave si adancirea saraciei, Venezuela ofera cel mai mic pret al benzinei din lume.
In aceasta tara sud-americana, pretul combustibilului este atat de scazut incat este chiar mai mic decat costul unei sticle de apa potabila obisnuita, ridicandu-se la mai putin de doua ruble rusesti, aproximativ 0,025 dolari pe litru! Cu toate acestea, din cauza problemelor economice profunde ale tarii, doar o mica parte a populatiei poate detine o masina: din 1.000 de persoane din Venezuela, care dispune de rezerve importante de petrol, doar 145 isi pot permite o masina.