Ultima actualizare: 2 august 2024
Oricine a zburat macar o data cu avionul s-a confruntat cel mai probabil cu turbulentele sau a auzit de ele – aceasta nu este cea mai placuta parte a zborurilor cu avionul, provocand neliniste tuturor pasagerilor.
Cu toate acestea, intelegerea cauzelor turbulentelor, locurilor in care apar si a principiilor tehnologiilor folosite de piloti pentru a asigura siguranta in timpul zborului, ii va linisti chiar si pe cei mai nelinistiti pasageri.
Ce sunt turbulentele?
Turbulentele reprezinta vartejuri haotice si imprevizibile ale curentilor de aer, care apar din cauza diferitelor forte. Curentii turbulenti pot aparea la orice altitudine – de la cativa metri deasupra solului pana la altitudinea de zbor (adica 10-11 km).
Cele mai frecvente cauze ale turbulentelor sunt muntii, curentii atmosferici puternici si furtunile. Similar valurilor maritime care se sparg de tarm, aerul „se sparge” atunci cand intra in coliziune cu muntii: o parte a aerului trece lin deasupra lor, in timp ce alta se aduna la poalele muntilor si se inalta in sus.
Aceste „valuri muntoase” se pot raspandi in atmosfera ca niste oscilatii largi si line, sau se pot transforma in curenti turbulenti pe care ii numim turbulente.
Cercetatorii au descoperit recent ca furtunile de pe mare pot provoca conditii turbulente chiar si la mare inaltime! Dezvoltarea rapida a norilor de furtuna impinge aerul in sus, creand perturbatii unde in atmosfera, care la randul lor se pot transforma in turbulente la sute sau chiar mii de kilometri distanta.
Fiecare dintre aceste scenarii poate declansa asa numita „turbulenta aeriana limpede” sau CAT – cel mai imprevizibil si mai putin observabil tip de perturbatie. CAT apare adesea atat de brusc incat echipajul nu are timp sa-i avertizeze pe pasageri sa-si lege centurile.
Conform datelor Administratiei Federale a Aviatiei din SUA, intre 2009 si 2021 au fost inregistrate 146 de cazuri in care pasageri si membri ai echipajului au fost raniti grav din cauza turbulentelor.
Cum se pot prezice turbulentele
Desi prognozele meteo si rapoartele pilotilor ajuta la evitarea zonelor turbulente, ele nu sunt perfecte: modelele meteorologice nu pot prezice turbulentele la scara avionului, iar pilotii adesea gresesc cu zeci de kilometri in localizarea vartejurilor.
Incepand cu 2005, oamenii de stiinta americani lucreaza pentru a crea instrumente mai precise de prognoza. Iata cum ar trebui sa functioneze: un algoritm instalat pe 1000 de avioane de linie analizeaza datele senzorilor de bord pentru a caracteriza miscarea fiecarei aeronave la un moment dat.
Folosind informatii despre viteza, curentii de aer, presiunea aerului, unghiul de inclinare si alti factori, algoritmul estimeaza nivelul local de turbulenta, care este transmis in fiecare minut catre sistemul national.
In combinatie cu modelele nationale, acest instrument completeaza statistica cu conditiile reale, ceea ce ajuta la imbunatatirea prognozelor meteo.
Peste 12.000 de piloti Delta Airlines folosesc tablete cu acest instrument pentru a verifica conditiile de pe rutele lor. Companiile aeriene internationale, inclusiv Qantas, Air France si Lufthansa, au inceput si ele sa utilizeze acest sistem, iar compania Boeing a inceput sa ofere acest algoritm ca optiune la achizitionarea de noi avioane.
In prezent, oamenii de stiinta au inceput sa inteleaga mai bine atmosfera, puterea de calcul le permite sa descrie mai eficient turbulentele, insa din cauza naturii haotice a vartejurilor, sinopticienii au nevoie de mai multe date pentru a intelege ce se intampla cu adevarat.
Cum sunt pregatite avioanele pentru astfel de teste
Motivul principal pentru care nimeni nu vrea sa intre intr-o zona cu turbulente este teama de defectare a avionului. Aceasta este o reactie naturala, mai ales atunci cand pasagerii vad cum aripa avionului se indoaie sub presiunea aerului!
Cu toate acestea, aripile avioanelor sunt flexibile: daca ar fi fost rigide, avionul probabil ca nu ar fi putut zbura din cauza masei mari. Totul intr-un avion este testat zeci de ori pentru a evita defectarea echipamentelor.
Fiecare model de avion trece prin teste fizice in laboratoare, unde sunt supuse unor incarcaturi care depasesc cu mult cele cu care se confrunta in aer. In plus, calculatoarele moderne pot modela o gama larga de scenarii ipotetice. Monitorizarea starii tehnice s-a imbunatatit si ea: senzorii de bord urmaresc componentele care functioneaza mai prost si le marcheaza pentru inspectare sau inlocuire.
Cum ar putea arata avioanele viitorului?
Se poate schimba structura avionului astfel incat sa se elimine complet senzatia de turbulenta? Specialistii cred ca este putin probabil in viitorul apropiat, dar proiectantii lucreaza in fiecare zi pentru a gasi o solutie.
Una dintre directiile lor de cercetare este posibilitatea de a reactiona instantaneu la rafalele puternice de vant: acest lucru s-ar realiza modificand fluxul de aer in jurul suprafetei aripii. Cu toate acestea, este o sarcina extrem de complexa, care trebuie rezolvata pastrand avionul usor, ieftin si eficient din punct de vedere energetic.
Fassi Kafyeke, seful inovatiilor la Bombardier, considera tehnologia propulsiei electrice ca una dintre modalitatile de a schimba formatul avioanelor viitorului. Motoarele electrice mici nu vor mai fi plasate sub aripa – ele pot fi instalate aproape oriunde in corpul avionului, impreuna cu cativa ventilatoare pentru propulsie.
Desi astfel de schimbari de design vizeaza in principal eficienta, turbulentele influenteaza inca performanta si consumul de energie ale avionului. Conform statisticilor, companiile aeriene americane cheltuiesc anual 100 de milioane de dolari pentru modificarea traseelor si a altitudinii de zbor pentru a evita zonele turbulente. Pentru a evita vartejurile, avioanele consuma in plus 730 de milioane de litri de combustibil in fiecare an.
Schimbarile climatice ar putea creste si mai mult costurile companiilor aeriene din intreaga lume. Se estimeaza ca pana in 2050-2080, schimbarile climatice vor duce la o crestere cu 115% a turbulentei aeriene curate deasupra Americii de Nord si cu 180% deasupra Atlanticului de Nord.
In acelasi timp, expertii sunt convinsi ca avioanele proiectate astazi vor zbura pana in anii 2050, 2060 si 2070, astfel ca vor trebui sa faca fata dificultatilor care le asteapta.
Ce pot face pasagerii pentru a reduce efectul turbulentelor?
Desi aceste perturbari sunt in mare parte in afara controlului nostru, exista cateva lucruri simple pe care pasagerii le pot face pentru a-si imbunatati confortul in timpul unui zbor turbulent:
- Purtati intotdeauna centura de siguranta atunci cand stati pe scaun, chiar daca semnul centurii nu este aprins. Cele mai multe accidentari in timpul turbulentelor se produc atunci cand oamenii nu poarta centura si sunt aruncati in jurul cabinei.
- Evitati ridicarea de obiecte grele din compartimentele de deasupra capului atunci cand exista turbulente – lucrurile pot cadea si va pot accidenta.
- Beti lichide doar cand avionul zboara lin. Apa fierbinte varsata poate provoca arsuri grave.
- Mentineti o postura relaxata cu picioarele pe podea, spatele drept pe spatar si capul si gatul usor indoite. Incordarea va accentua senzatia de „cadere”.
- Respirati lent si adanc prin abdomen pentru a va calma. Concentrati-va asupra respiratiei, nu asupra miscarii avionului.
- Vorbiti cu insotitorii de bord daca va este teama – va pot linisti explicand ce se intampla si de ce avionul este construit pentru a face fata acestor conditii.
Chiar daca zborul devine turbulent, amintiti-va intotdeauna ca avioanele moderne sunt incredibil de sigure si capabile sa reziste la forte extreme. In majoritatea cazurilor, turbulentele sunt doar inconfortabile, nu periculoase.
Mentinerea calmului, relaxarea muschilor si increderea in pregatirea echipajului va vor ajuta sa treceti mai usor peste aceste momente tensionate.
Concluzii
Turbulentele aeriene reprezinta o problema complexa, generata de multiple cauze naturale. Desi avantajele tehnologice au imbunatatit predictibilitatea si ghidajul in jurul zonelor turbulente, provocarile raman.
Cu toate acestea, avioanele moderne sunt proiectate cu mare atentie pentru siguranta, chiar si in conditii meteo extreme. Iar strategiile simple de relaxare si tehnicile de respiratie pot ajuta pasagerii sa treaca mai usor peste disconfortul creat de aceste intalniri ocazionale cu fortele naturii.
Asadar, data viitoare cand veti experimenta turbulente in timpul zborului, amintiti-va sfaturile din acest articol si incercati sa va pastrati calmul. Șansele ca totul sa fie in regula sunt extrem de mari.
Ati intampinat si voi situatii tensionate din cauza unor zboruri turbulente? Spuneti-ne in comentarii ce strategii ati folosit pentru a va imbunatati confortul.